Transuniverse Forwarding heeft geïnvesteerd in ‘palletwide’ containers en zet een intermodale dienst tussen België en Milaan op. Op termijn wil het spoorverbindingen opzetten naar verschillende Europese landen. Om het nijpende chauffeurstekort tegen te gaan en om en gepast antwoord te bieden aan de klanten die hun CO2-voetafdruk willen verminderen zal Transuniverse Forwarding (Wondelgem) fors inzetten op intermodaal vervoer. “Omdat wij niet over een nacht ijs wilden gaan, hebben we advies ingewonnen bij het team van Multimodaal.Vlaanderen, dat ons raad gaf over de beste verbindingen om te starten, het kiezen van de juiste partner ter bestemming, de geschikte ladingdragers, de randvoorwaarden, en dergelijke meer. Onze strategische beslissing kreeg zo een pragmatische invulling”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse. De eerste verbinding is een dienst voor volle vrachten op Milaan, waar Transuniverse een preferentiële partner heeft. Een van de adviezen van Multimodaal.Vlaanderen was om in zee te gaan met een partij die men volledig kan vertrouwen. Om de intermodale plannen uit te bouwen heeft Transuniverse Luc Genot aangesteld. Voor hij in oktober vorig jaar bij het bedrijf aan de slag ging als manager voor Wallonië, heeft hij zijn sporen verdiend bij NMBS Logistics (nu Lineas) en Planisfer, een ‘broker’ van spoorgerelateerde logistieke diensten.