Sinds eergisteren kunnen transportbedrijven hun dossier indienen voor het tweede pilootproject met ecocombi’s dat door Vlaanderen wordt georganiseerd. In vergelijking met het eerste pilootproject, zijn de voorwaarden nu veel soepeler… maar de Nederlandse concurrentie staat al te trappelen aan de grenzen. Terwijl het aantal ecocombi’s dat in Nederland is ingeschreven binnenkort de kaap van de 2000 overschrijdt, komt dat aantal in België nog niet op vijftien, waarvan tien in Wallonië. De oorzaak hiervan ligt bij een al te streng kader dat Vlaanderen rond het eerste pilootproject in juni 2014 had opgesteld. Gelukkig zijn de voorwaarden nu versoepeld:
- de vergunningen zijn niet meer gelinkt aan een volledig traject, een voertuig of een bepaalde chauffeur
- het wegennet dat voor de combinaties van 25.25 m openstaat, bestaat uit een basisstuk (de snelwegen, bepaalde havenwegen) en een aantal aantakkingstrajecten (kortere trajecten tussen een vertrek- en aankomstpunt, en het basisnetwerk)
- het Vlaamse deel van de Ring rond Brussel maakt deel uit van het toegelaten basisnet, maar de verkeerswisselaar tussen de Gentse R4 en de E34 ter hoogte van Zelzate is dan bijvoorbeeld weer verboden terrein (volledige kaart)
- per kwartaal kan dit net met maximaal 30 aantakkingstrajecten uitbreiden. Elke ‘aantakking’ wordt bepaald op basis van een aantal criteria (bijv. gevaarlijk kruispunt = x punten) en de aantakkingstrajecten met de minste punten komen eerst aan bod
Dit tweede pilootproject loopt op 31/12/2024 ten einde. Voor meer informatie: https://www.mobielvlaanderen.be/lzv/index.php