Veertien jaar nadat de digitale tachograaf een verplicht uitrustingselement in elke truck werd, krijgt hij in 2019 een eerste technologische aanpassing. Veertien jaar – of een eeuwigheid in de wereld van de IT … Sinds 5 augustus 2005 is de digitale tachograaf verplicht in elk voertuig dat in België ingeschreven wordt. Ondertussen heeft dat toestel zes evolutiefases doorlopen, bijv. om enkele kinderziektes uit de wereld te helpen (de beruchte foutberichten die bij het downloaden verschenen), om aan de nieuwe regels i.v.m. de rust- en rijtijden te voldoen (in november 2008) of om de ‘minuutregel’ te verduidelijken (2011). En sinds oktober 2012 is de digitale tachograaf 2.0 in theorie ook moeilijker te manipuleren omdat hij de signalen van een bewegingssensor registreert. Niet te manipuleren? De invoering van de nieuwe tachograaf vloeit voort uit een nieuw Europees reglement dat in 2014 goedgekeurd werd en dat vooral de fraude wil beperken om oneerlijke concurrentie te elimineren, en tegelijk de verkeersveiligheid wil verhogen. De grote nieuwigheid van deze nieuwe generatie is haar ‘connectiviteit’. Het toestel omvat met het oog daarop een communicatiemodule (korte golf), een gps en een verbeterde bewegingssensor. Dankzij die communicatiemodule kunnen portalen en controlediensten direct contact met het voertuig krijgen. Concreet zal een politiepatrouille een vrachtwagen in overtreding van op afstand kunnen detecteren. Alleen bij een vermoeden van inbreuk wordt de vrachtwagen dan nog tegengehouden. De ingebouwde gps levert de vervoersbedrijven een basisdienst op het vlak van ‘track & trace’, maar het is nog te vroeg om een idee van de extra prijs daarvoor te kunnen geven (op het ogenblik biedt de DTCO 1381 van Continental een lokalisatiedienst aan waarvoor een bijkomende gps-antenne geïnstalleerd moet worden). Die twee innovaties maken het niet alleen gemakkelijker om de tachograaf te controleren, maar maken het tegelijk ook moeilijker om hem te manipuleren. Maar zal dat echt zo zijn? “We waren onder de indruk van de vindingrijkheid van bepaalde transporteurs of chauffeurs om de eerste generatie te manipuleren,” verklaarde onlangs Lutz Scholten, directeur van de afdeling ‘tachograaf’ bij Continental. Of de nieuwe generatie niet te manipuleren valt, moet dus nog blijken … Wel krijgt de tachograaf 4.0 alles mee om ook de kilometerheffing te kunnen betalen. Opgelet: nog voor 15 juni 2019 wordt het nieuwe Europese reglement op de privacy van kracht. Dat betekent dat elke chauffeur zijn uitdrukkelijke toestemming moet geven opdat gegevens die op hem betrekking hebben, gebruikt mogen worden. En die gegevens worden erg belangrijk: volgens dr. Scholten zullen vloten hun gegevens kunnen ‘commercialiseren’, bijv. bij hun verzekeraar om lagere premies af te dwingen wanneer ze bewijzen dat ze heel strikt de wetgeving op de rijtijden naleven. Veel kritiek De nieuwe ‘intelligente’ tachograaf kan al lang op veel kritiek van Febetra rekenen. Die tachograaf wordt mogelijk slechts een tijdelijke maatregel en Febetra vraagt daarom nu te wachten tot de ‘écht intelligente’ tachograaf verkrijgbaar is. De belangrijkste reden waarom de federatie zich tegen die nieuwe digitale tachograaf verzet, is dat hij niet registreert wanneer de truck de grens oversteekt. Hierdoor moet de chauffeur bij de eerstvolgende parking halt houden en de overgang manueel registreren. “Door die technische lacune zullen op de eerste plek na een grensovergang waar de chauffeurs manueel hun tachograaf moeten aanpassen, chaotische en gevaarlijke situaties ontstaan”, meent Philippe Degraef, directeur van Febetra. Maar die nieuwe digitale tachograaf zou vrij snel door een werkelijk ‘intelligente’ versie kunnen worden opgevolgd. “Uit onze contacten blijkt duidelijk dat Europa ernstig overweegt de technische vereisten van dit instrument aan te passen, en dat elke keer dat de truck de grens oversteekt, dit automatisch moet worden geregistreerd. De fabrikanten van de tachograaf hebben al te verstaan gegeven dat de intelligente tachograaf van de tweede generatie, die met een ‘mapping’-functie is uitgerust, een jaar na de publicatie van de nieuwe technische vereisten verkrijgbaar zou kunnen zijn”, vervolgt Degraef. Aangezien we van mening zijn dat de tachograaf ‘versie 2019’ in die context geen enkele toegevoegde waarde zou bieden, vraagt Febetra dus te wachten tot de ‘intelligente’ versie er is… Hoewel de datum van de verplichte invoering natuurlijk nog niet gekend is. Om die vraag kracht bij te zetten, haalt Febetra ook een eventuele verplichting aan om de nieuwe tachograaf in alle trucks (en dus niet alleen in de nieuwe vrachtwagens) te monteren. Die maatregel is opgenomen in de voorbereidende nota’s van de toekomstige Europese tekst. Als de transporteurs, zoals die nota voorstelt, twee jaar krijgen om hun hele wagenpark met die tachograaf uit te rusten, dan zou hen dat 1300 euro per voertuig kosten. De timing
- 4 februari 2014: het reglement 165/2014 dat de digitale tachograaf 4.0 invoert, wordt goedgekeurd.
- 17 oktober 2016: het Koninklijk Besluit betreffende de tachograaf wordt gepubliceerd
- 15 juni 2019: elke nieuwe truck moet met de nieuwe digitale tachograaf uitgerust zijn.
- 20xx (te bevestigen): verplichte inbouw in elke truck.