Het merkonafhankelijke RIO-platform stelt drie nieuwe IT-diensten voor (RIO Geo, RIO Order en RIO Perform) en laat verdere voordelen voor RIO-klanten in een gemeenschappelijke studie onderzoeken. RIO biedt in de Marketplace zowel voertuigspecifieke diensten als diensten voor de gehele transport- en logistieke sector. Daarmee kunnen vooral klanten met gemengde wagenparken merkonafhankelijk diensten boeken:
- RIO Perform levert meer gedetailleerde chauffeurs- en wagenparkanalyses – bijvoorbeeld op het gebied van anticiperend rijden, snelheid of brandstofverbruik – evenals een chauffeurscijfer en prestatiegegevens van de laatste drie maanden.
- RIO Geo is ook een uitbreiding van de basisdienst RIO Essentials en levert een gedetailleerd overzicht van de actuele locatie van de voertuigen, met b.v. de resterende gebruiksduur. Klanten hebben toegang tot de gegevens van RIO Essentials van de afgelopen drie maanden – zonder RIO Geo zijn de gegevens slechts 10 dagen beschikbaar. Sinds eind juni laat de dienst voor het eerst ook release notes in de wagenparkmonitor zien. Bovendien ziet de gebruiker in het resultatenvenster van de ritgeschiedenis van een voertuig een lijst met allerlei gebeurtenissen (eerste en laatste positie binnen de gewenste periode, contact aan en uit, wisseling van chauffeur). Binnenkort zullen klanten onder andere ook Points Of Interests (POI’s) handmatig kunnen aanmaken en geofences kunnen gebruiken.
- Met RIO Order kunnen klanten opdrachten aanmaken, deze samenvoegen tot ritten en toewijzen aan chauffeurs. De chauffeurs krijgen hun ritten in de RIO Connect App en kunnen daar ook de overeenkomstige statusinformatie op rit- en opdrachtniveau invoeren. Afgesloten ritten en opdrachten kunnen de gebruikers archiveren.
Nieuwe partnerdiensten Ook twee nieuwe RIO-partners presenteren nieuwe diensten, zoals MAN ServiceCare (een dienst voor proactief onderhoudsmanagement) of Synfioo Premium ETA, die de klanten helpt hun aankomsttijd nog nauwkeuriger te berekenen. Synfioo werkt op basis van RIO Order en gebruikt naast de opdracht-, voertuig- en chauffeursgegevens ook nauwkeurige gegevens over status, slecht weer en wachttijden. “De onboarding van Synfioo en de eerste MAN DigitalServices zoals MAN ServiceCare laten zien dat we openstaan voor partners. We willen een transparant ecosysteem creëren voor de gehele transport- en logistieke sector”, zegt Jan Kaumanns, CEO van RIO. RIO laat momenteel een studie uitvoeren om te weten waar klanten nu al kwantificeerbare besparingen en efficiëntiewinst behalen en op welke gebieden zij in de toekomst de grootste meerwaarde vercahtne door de beschikbaarheid van realtime-gegevens en door transparantie? De eerste resultaten van het onderzoek presenteert RIO in het kader van de IAA 2018.