transport media logo

Technische controle langs de weg : Vlaanderen en Wallonië gaan voor aparte toepassing!

De zesde staatshervorming zorgt ervoor dat de bevoegdheden in ons land aan een verschroeiend tempo worden overgeheveld naar de gewesten. De verschillen qua toepassing komen nu ook meer er meer aan het oppervlak. Na de wegcode, de verkeersbelasting en de homologatie, is het nu de beurt aan de technische controle onderweg. Elk gewest wordt verondersteld om de Europese richtlijn om te zetten in de eigen wetgeving. De verschillen tussen het noorden en zuiden van ons land, zitten hem in de interpretatie. Vaak gaat het om details. Eén richtlijn, drie benaderingen Tegen 20 mei moet de respectievelijke Europese richtlijn 2014/47/EU omgezet zijn in de wetgeving van de drie gewesten. De richtlijn in kwestie verplicht de lidstaten om technische controles langs de weg te voorzien voor bussen, vrachtwagens en hun aanhangwagens. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn de wetgevende werkzaamheden nog niet afgerond, maar in de andere twee regio’s zijn de betrokken wetteksten al gepubliceerd. Hieruit blijkt dat er slechts één klein verschil is dat enkel van toepassing is op de eigenaars en gebruikers van bestelwagens! Waarover gaat het precies? Met het oog op de veiligheid op onze wegen, zijn de bevoegde instanties verplicht om op regelmatige basis onaangekondigde technische controles te organiseren langs de weg. Tot voor kort waren deze controles alleen maar op vrachtwagens gericht (vaak in combinatie met controles door de douane en de sociale inspectie). De richtlijn 2014/17 legt de lidstaten voortaan een minimumpercentage aan te controleren voertuigen op (jaarlijks 5% van het totale aantal ingeschreven voertuigen). Het spoort de lidstaten ook aan (zonder hen formeel te verplichten) om ook lichte bedrijfsvoertuigen van categorie N1 (minder dan 3,5 ton) te controleren. De lidstaten mogen met andere woorden strenger optreden dan dat de richtlijn hen voorschrijft. In België zit deze bevoegdheid bij de gewesten, en elke regio kan zelf bepalen hoever het wil gaan. Vlaanderen voorziet geen onaangekondigde controles van bestelwagens. Wallonië geeft op zijn beurt wel gehoor aan de Europese aanbevelingen en zal dus wel lichte bedrijfsvoertuigen aan de kant zetten met het oog op een technische controle. In de praktijk De controles zullen hoofdzakelijk plaatsvinden op de autosnelwegparkings die nu reeds regelmatig gebruikt worden voor de gecoördineerde controles op vrachtwagens. Alle voertuigen komen in aanmerking. Dit houdt in dat zowel Belgische als buitenlandse voertuigen onderhevig zijn aan een technische controle. Het heeft er alle schijn van dat de voertuigen er willekeurig worden uitgepikt, maar dat is niet het geval. Momenteel is het zo dat risicovoertuigen worden opgepikt door motards van de politie. Vervolgens worden de voertuigen in kwestie van de weg geplukt door de federale wegpolitie en afgeleid naar snelwegparkings. Het voertuig wordt dan aan een visuele controle onderworpen door een politie-inspecteur. De man of vrouw in kwestie controleert de boorddocumenten, de algemene staat van het voertuig en zelfs de ladingzekering. Afhankelijk van de bevindingen wordt het voertuig vervolgens al dan niet aan een grondige controle onderworpen. Als de controlediensten beslissen om verder te gaan, zit de eigenaar van het voertuig pas echt in vieze papieren: op dat moment zijn het de mobiele controlediensten die in actie komen. Bij een dergelijke controle worden de veiligheidselementen, de remmen, de banden, de wielen, het chassis en eventuele milieuhinder gecontroleerd. Deze controle wordt uitgevoerd door een inspecteur van de technische controle. Bij ernstige gebreken, wordt het voertuig uit het verkeer genomen en moet het onmiddellijk hersteld worden. Ook de boetes (onmiddellijk te betalen!) zijn niet voor de poes. Ze kunnen oplopen tot 7.000 euro. De politiediensten doen ook vaak een beroep op andere inspecteurs. Sinds 1 januari van 2017, beschikken de douanediensten over de bevoegdheid om slechte betalers te immobiliseren. Hierbij kan het gaan over onbetaalde boetes, de verkeersbelasting die nog niet betaald is of problemen met de verzekeringsdocumenten. Burgers die nog een uitstaande stafrechtelijke of achterstallige schulden hebben bij douane en accijnzen, kunnen op die manier ook tegen de lamp lopen. Van de bestuurders die hun boete niet ter plaatse kunnen regelen, wordt het voertuig in beslag genomen. Op dat moment heeft de eigenaar nog tien dagen om de achterstallige schulden te vereffenen. Indien hij dit weigert, wordt zijn voertuig verbeurdverklaard. Het is mogelijk dat de sociale inspectie ook aanwezig is tijdens de controle. Deze instantie zal zich toeleggen op het controleren van zwartwerk en illegale tewerkstelling (in dit geval wordt de Dienst Vreemdelingenzaken ingeschakeld, waarbij de kosten voor repatriëring ten laste zijn van de werkgever!). Risicoprofiel Vanaf 2019 zal de keuze van de onderschepte voertuigen niet meer van het toeval afhangen. Bedrijven die tijdens de technische controle tegen de lamp liepen, zullen meer geviseerd worden. Ook dit maakt deel uit van de verplichtingen die door de Europese richtlijn worden opgelegd. De beste manier om te vermijden dat voertuigen onderweg aan de kant worden gezet, is erop toe te zien dat ze goed verzekerd en goed onderhouden de weg opgaan. Voertuigen die zonder problemen door de technische controle zijn geraakt met andere woorden. En propere voertuigen (dit kan nooit geen kwaad!). Wat wordt er gecontroleerd tijdens een technische controle langs de weg?

  • Identificatie van het voertuig (nummerplaat, chassisnummer, …)
  • Reminstallatie (visuele controle, maar ook gerichte controles met de mobiele remtestbank)
  • Stuurinrichting (visuele controle bij het draaien van het stuur, controle op lekken in de leidingen van de stuurinrichting)
  • Zichtbaarheid (visuele controle)
  • Verlichting en onderdelen van het elektrisch circuit (visuele controle en controle van de werking)
  • Assen, wielen, banden en ophanging (visuele controle met gebruik van spelingsdetector, indien beschikbaar)
  • Chassis en onderdelen van het chassis (visuele controle en opsporen van eventuele lekken)
  • Motor (controle milieuprestaties met elektronische toestellen en uitstootgas-analysetoestel)
  • Diverse uitrustingen (veiligheidsgordels, airbags, brandblustoestellen, …)
  • Uitlaatgassen

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.