ATO ambieert om de shortsea terminal van Antwerpen te worden en gaat daarom sterk uitbreiden. Er wordt ook meer dan 10 miljoen Euro geïnvesteerd in de terminal. ATO is een joint venture tussen Boortmalt (50%) en Van Moer Logistics (50%) en is gelegen aan de kop van het Churchildok en het 6de Havendok. “Via verschillende klanten en relaties komt de vraag voor shortsea LOLO vanuit Antwerpen terwijl veel van deze verbindingen momenteel gebeuren vanuit andere havens. Antwerpen heeft nog een gigantisch potentieel aan shortseavolumes en ATO wilt één van de beste shortsea platformen worden in Europa. Om hier competitief in te zijn is schaalgrootte en service erg belangrijk”, luidt het bij ATO. De concessie van ATO werd met 90.000m² tot 37 ha uitgebreid, en de terminal kreeg er ook 700 meter kade bij waardoor er nu 1,2 km kade aanwezig is. Volgend jaar worden er extra kranen voorzien, de volledige gate infrastructuur wordt ook vernieuwd met extra lanes, een pre-gate en interchange zone. Dit alles wordt gerealiseerd in vier fasen waarvan de eindfase tegen de zomer van 2019 gefinaliseerd zal zijn. ATO zal ook in proef ‘s nachts worden geopend aan de landzijde. Er zal ook ‘s nachts een planner worden voorzien. Verder wil ATO eveneens een bargelink naar de Linkeroever opzetten in samenwerking met iBarge, het lichterbedrijf van Van Moer Logistics. Daarnaast wordt er ook gekeken naar een spoorlink van ATO naar de deepseaterminals.