Eind juni liet federale minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling Marie-Christine Marghem weten dat de toekomstige CO2 taks op diesel 10 € per ton CO2 uitstoot in 2020 zou kunnen bedragen en 40 tot 100 € in 2030. Deze bedragen zitten Febetra dwars. Een CO2 taks op diesel zal quasi zeker opgenomen worden in het plan dat België in december moet voorstellen om zijn CO2-emissies tegen 2030 met 35% te reduceren. “Een CO2 taks zal de sector van het wegvervoer sowieso impacteren vermits, deze, buiten zijn wil om, vandaag quasi voor 100% dieselafhankelijk is. Voor een vrachtwagen die 30 liter diesel/100 km verbruikt en 70.000 kilometers per jaar aflegt, betekent een CO2 heffing van 10€ per ton CO2 uitstoot een extra kost van 675€ op jaarbasis. Bij een CO2 heffing van 100€ loopt het kostenplaatje op tot 6750€ per jaar”, zegt Febetra-directeur Philippe Degraef. Volgens hem mag een CO2 taks voor de Belgische transportondernemingen geen competitief nadeel veroorzaken. Degraef waarschuwt ook : “De volgende federale regering mag de opwarming van de aarde niet als excuus aangrijpen om de professionele diesel af te schaffen.”