Op de IAA komt Schmitz met een prototype van een elektrische koeleenheid. Zowel voor de chauffeurs als de klanten is dat goed nieuws want die verwachten een stillere en trillingvrije koelinstallatie. Voorlopig moeten de chauffeurs het nog doen met een dieselmotor maar de nieuwe commonrailmotor is wel al stiller dan de voorganger en geeft dankzij zijn dempers minder trillingen door. Met de Power Curtain heeft Schmitz een schuifzeiltrailer zonder dwarslatten die voldoet aan de strenge ladingzekeringsnorm van Daimler en de Duitse drankenbranche. De Power Curtain betekent een grote tijdsbesparing en een grotere veiligheid voor de chauffeur bij het laden en lossen. De chauffeur hoeft niet meer te klimmen om de trailer na het laden rijklaar te krijgen. Om het gordijn te verstevigen gebruikt Schmitz Cargobull aramide en staaldraad. De Power Curtain is bestand tegen ladingdiefstal, want met een mes het zeil opensnijden is zo goed als onmogelijk. Het gewicht van de trailers is verminderd. Zo weegt de S.CS Mega Genios 300 kilo minder dan zijn voorganger en bij de volumecombinatie van een vrachtwagen met wipkar realiseerde Schmitz een gewichtsbesparing van 500 kilo. Schmitz zet ook in op digitalisering. Niet enkel voor het onderhoud van de vloot zoals de controle van de remvoeringen maar ook om de temperatuur van de koelopleggers van op afstand te controleren of te checken of de temperatuur in de koelruimte overal even laag is.