HJF Transports kiest voor Scania LNG’s

Het bedrijf HJF Transports uit Villers-le-Bouillet is de eerste Waalse transporteur die voor de LNG-oplossingen van Scania kiest sinds de nieuwe generatie van het Zweedse merk op de markt kwam: drie G410 LNG-voertuigen komen zijn wagenpark vervoegen.

In 2016 nam Glass Partners al een Scania LNG in gebruik, maar dat ging nog over een voertuig van de vorige generatie… en de truck was ingeschreven in Luxemburg. HJF Transports is dus de eerste Waalse transporteur die een Scania LNG in België inschrijft. De onderneming van de familie Fossoul is gespecialiseerd in binnenlands vervoer, gegroepeerd vervoer en distributie. Ze werkt uitsluitend met Belgische chauffeurs en heeft een vloot van 28 motorvoertuigen (26 trekkers en 2 motorwagens).

“We waren al jaren aan het nadenken over de keuze voor een alternatieve brandstof. Enerzijds wordt de diesel steeds duurder en is zijn toekomst vrij onzeker. Anderzijds vonden we dat het ook gewoon tijd was om onze verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu op te nemen. Maar onze beslissing mocht onze rentabiliteit uiteraard niet in het gedrang brengen. Daarom hebben we geopteerd voor de Scania G410 op LNG. Die heeft weliswaar een duurdere aankoopprijs dan een dieselequivalent, maar dankzij de lage LNG-prijs kunnen we die in 5 tot 7 jaar rentabiliseren. Tegelijk stoten we 20% CO2 minder uit en helemaal geen fijnstofdeeltjes of stikstofoxyde.”

De eerste Scania G410 LNG werd vorig jaar in november door Scantec geleverd en lijkt zijn beloftes toch al na te komen: “Hij heeft al 50.000 km op de teller en zijn verbruik is lichtjes lager dan bij diesel”, vertelt Antoine Fossoul tevreden. Hij wijst ook nog op twee andere voordelen van LNG: zijn klanten zijn er niet ongevoelig voor en… bij een voertuig op LNG kan geen brandstof worden gestolen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo