Iveco maakt zijn Daily hypergeconnecteerd

Vijf jaar na de lancering van zijn nieuwe generatie krijgt de Daily van Iveco een lichte facelift en een radicale connectiviteitskuur. Ook wordt hij een pak comfortabeler.

Aan de buitenzijde onderscheidt de Daily ‘2019’ zich alleen van de vorige door een moderner radiatorrooster en ledkoplampen. Een ander teken aan de buitenzijde dat op verandering wijst, is de nieuwe bumper. Hij is driedelig, waardoor de kosten bij een lichte aanrijding beperkt blijven, en hij steekt meer uit om het koetswerk beter te beschermen. Maar het belangrijkste verschil zit elders.

Op mechanisch vlak krijgt alleen de basisversie van de drielitermotor F1C er tien pk en 30 Nm koppel bij, maar de andere motoren blijven onveranderd. De motor van 2,3 liter daarentegen, krijgt standaard een start-stopsysteem en een nieuwe turbo met variabele geometrie en elektronische bediening. Door die vernieuwingen met banden met een heel lage rolweerstand te combineren, kan Iveco een verlaging van het verbruik tot -10% beloven. Ook de onderhoudskosten zouden moeten dalen, zeker als de klant opteert voor het nieuwe grote oliecarter van 7,5 liter. Daarmee kunnen de olie-intervallen op de 2,3-litermotor tot 60.000 kilometer worden opgedreven.

Bovendien zien we nieuwe veiligheidssystemen hun opwachting maken:

  • een automatische noodstopassistent,
  • de City Brake PRO waarmee ongevallen aan een snelheid van minder dan 5 km/uur kunnen worden voorkomen,
  • de Queue Assist die de snelheid van het voertuig automatisch aanpast in functie van de snelheid van het voertuig ervoor,
  • de adaptive cruisecontrol (ACC) die met de Queue Assist samenhangt, de vastgelegde snelheid aanhoudt en de veiligheidsafstand met het voertuig ervoor behoudt,
  • de proactieve rijbaanassistentie die met een lichte druk op de stuurinrichting voorkomt dat het voertuig onbedoeld zijn rijbaan verlaat,
  • de Crosswind Assist die de bestuurder helpt om het voertuig bij sterke zijwind stabiel in zijn rijbaan te houden.

In de cabine

De bestuurdersruimte is opgewaardeerd, met een nieuw, kleiner en plat stuur in het onderste deel. Hierdoor heeft de chauffeur meer plaats wanneer hij aan boord stapt, wat zeker in de smaak zal vallen bij koeriers die 120 keer per dag in en uit hun voertuig moeten stappen. Om die geringe afmetingen van het stuur te compenseren, heeft Iveco een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging ontwikkeld. Ter hoogte van het dashboard zien we het nieuwe centrale 7 inch scherm met alle infotainmentfuncties (Apple Car Play en Android Auto zijn van de partij) en de nieuwe geconnecteerde systemen.

Wat dat betreft, is de technologische vooruitgang spectaculair: de nieuwe Daily staat onafgebroken in contact met een nieuwe controlekamer die de staat van het voertuig in real time kan opvolgen, vanop afstand software-updates kan installeren en preventief onderhoud kan inplannen. Een deel van die diensten wordt standaard aangeboden, maar de volledige packs zijn uiteraard een optie uit het nieuwe B-Link-aanbod dat ook geavanceerde instrumenten voor rijstijlanalyse bevat.

Op langere termijn is Iveco zelfs van plan om de gegevens te gebruiken die door elke nieuwe Daily worden verzameld om nieuwe financieringsvoorstellen te ontwikkelen die aangepast zijn aan het werkelijke gebruik van het voertuig.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo