Toyota stelt zijn nieuwe Proace City voor

Toyota lijkt dit keer echt van plan om het opnieuw te maken op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen en steunt hierbij nog steeds op de PSA-platformen. Na de Proace is er nu de Proace City, op basis van het K9-platform dat eerder al de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Opel Combo voortbracht.

Hoe is Toyota er in die context toch in geslaagd zijn Proace City een eigen persoonlijkheid te geven? Vooraan heeft het Japanse merk dit met de hulp van de modulariteit van het platform goed voor elkaar gekregen. Aan de zij- en achterkant springt zijn afkomst wel duidelijk in het oog. De Proace City met of zonder ramen achteraan wordt in twee versies aangeboden met twee afzonderlijke zetels of een enkele zetel met plaats voor drie: een mediumversie van 4,40 m en een lange versie van 4,70 m. (Schijnbaar) vijf centimeter minder dus dan de lange versie van de Berlingo. De lange versie is ook verkrijgbaar met een diepe cabine. In dat geval kan de tweede zitrij worden neergeklapt en schuift de tussenwand op zodat het nuttig volume stijgt.

Toyota geeft dezelfde nuttige volumes mee als die van zijn neefjes: 3,3 m3 (mediummodel) tot 4,3 m3 (lang model met Moduwork). Het Moduwork-systeem is hier een optie: door de rugleuning van de passagierszetel zijdelings neer te klappen, kan het nuttig volume met 0,4 m3 en de nuttige lengte met 1,30 m worden verhoogd. Die laatste haalt dan 3,10 m voor de mediumversie en 3,40 m voor de lange versie. We vermelden nog het achterluik in het dak, met een steun die tot 100 kg kan dragen. Voor beide versies bedraagt het maximale laadvermogen een ton en bovendien kunnen ze een geremde aanhangwagen tot 1,5 ton trekken.

Wat de motor betreft, zijn er geen verrassingen: net zoals zijn neefjes gebruikt de Toyota Proace City de 1.6 BlueHDi-motor van 75 of 100 pk en de nieuwe 1.5 BlueHDi van 130 pk. Ook bij de versnellingsbakken zien we een identiek aanbod, met de nieuwe automatische versnellingsbak met acht EAT8-versnellingen.

Standaard krijgt de Proace City het Pre-Collision System (PCS), het herkennen van verkeersborden (RSA), de actieve rijstrookassistent (LKA), een cruisecontrol en een ‘pauzealert’ als de bestuurder al te lang aan het rijden is. Een tweede pack voegt daar nog de automatische besturing van de grootlichten (AHB), het slingeralarm en een uitgebreide versie van de RSA aan toe. Tot slot is het meest volledige pack nog aangevuld met een adaptive cruisecontrol en met de dodehoekmonitor (BSM). In dat geval is het voertuig uitgerust met een achteruitrijcamera die een dynamisch bovenzicht van 180° biedt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo