DB Schenker en MAN blijven geloven in platooning

Terwijl de groep Daimler zijn onderzoek naar pelotonrijden heeft opgegeven, zet zijn concurrent MAN door. Samen met de logistieker DB Schenker heeft de constructeur onlangs de resultaten van hun pilootproject gepubliceerd.

Na zeven maanden en 35.000 kilometer in normale verkeersomstandigheden heeft het pilootproject een verbruiksverlaging van 3 tot 4% aangetoond, zonder gevolgen voor de veiligheid. Het elektronische koppelingssysteem heeft tijdens 98% van de afgelegde kilometers gewerkt en de chauffeur is slechts een keer per 2000 kilometer tussengekomen. Volgens de promotoren van het project is dat minder dan ze hadden verwacht. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de chauffeurs die aan het project hebben deelgenomen er een algemeen gevoel van vertrouwen in platooning aan hebben overgehouden. Ze hebben gereden met onderlinge afstanden van 15 en 21 meter en zouden vandaag kiezen voor afstanden van 10 tot 15 meter om hun brandstofverbruik nog verder te kunnen afbouwen.

Nu de test is beëindigd, is DB Schenker ervan overtuigd dat platooning voor 40% van zijn afgelegde kilometers een oplossing zou kunnen bieden. Wel valt nog af te wachten of de nodige investeringen om hierin te slagen ook de verwachte winst rechtvaardigen. Het pilootproject heeft al 1,86 miljoen euro gekost. Dat geld kwam van de deelnemers en van het Duitse federale ministerie voor Transport en Digitale infrastructuur.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo