De veiligheidsgordel is 60!

Zestig jaar geleden ontwikkelde Volvo-ingenieur Nils Bohlin de moderne driepuntsgordel. Hoewel het concept onmiddellijk door een octrooi werd beschermd, besloot Volvo het gratis te laten gebruiken door andere fabrikanten, zodat de levensreddende uitvinding sneller ingang kon vinden.

In 1958 lokte Volvo Nils Bohlin weg van zijn baan bij vliegtuigbouwer Saab door hem een functie als veiligheidsingenieur aan te bieden. Bohlin ontwikkelde in een paar maanden de driepuntsgordel zoals wij die kennen, met ankerpunten in een zijwaartse V. Het jaar daarop maakte Volvo de driepuntsgordel standaard in Scandinavische markten.

Heel opmerkelijk is dat Volvo het patent onmiddellijk ter beschikking stelde van alle andere autofabrikanten, hoewel het ontwerp werd gepatenteerd. “Geen enkel veiligheidssysteem komt nog maar enigszins in de buurt van de veiligheidsgordel wat het aantal geredde levens betreft, en de driepuntsgordel heeft al meer mensen beschermd bij verkeersongevallen dan elk ander veiligheidssysteem op de markt”, zegt Anna Wrige Berling (Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks). “Het Volvo Trucks Safety Report 2017 heeft aangetoond dat de helft van alle vrachtwagenbestuurders die het leven lieten bij een verkeersongeval, nog zou leven als ze hun gordel om hadden. Ook in een vrachtwagen is een veiligheidsgordel cruciaal. Zo voorkomt de gordel dat de bestuurder bij een kantelongeval geplet wordt tussen de vrachtwagen en de grond ”, legt ze nog uit”, gaat Anna Wrige Berling voort.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo