Sinds drie juni waren de containerterminals van PSA op Rechteroever ook ’s nachts open. De bijkomende kosten die hiervoor werden aangerekend, schoten bij veel transporteurs in het verkeerde keelgat. In die mate dat 43 transporteurs, waaronder DBT Bulkvervoer, ermee dreigden om naar de rechtbank te stappen.
PSA heeft nu beslist om zijn Europa- en Noordzeeterminals niet meer 24/24 te openen, waardoor de meerkost van 2,34 euro voor elke op- en afgezette container de facto niet meer van toepassing is. TLV en Febetra hadden hun leden aanvankelijk geadviseerd om de extra kosten door te rekenen aan de opdrachtgevers, maar sommige transporteurs vonden dit blijkbaar niet verregaand genoeg. Ze volgden het voorbeeld van Chris Delcroix (DBT Bulkvervoer) en met de uitgesproken steun van UPTR namen ze een advocaat onder de arm (Mr. Eric Van Hooydonk) om in kortgeding een klacht neer te leggen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg in Antwerpen. De reactie van PSA liet niet lang op zich wachten: de transporteurs zullen de meerkost niet meer moeten betalen… want de nachtopening werd afgevoerd.