Onze noorderburen hebben de knoop (die eigenlijk helemaal niet zo vast zat) eindelijk doorgehakt: in 2023 vervangt Nederland het Eurovignet door een kilometerheffingsysteem. De lijst met betrokken (snel)wegen is recentelijk gepubliceerd.
De nieuwe kilometerheffing zal van toepassing zijn op voertuigen met een GVW van meer dan 3,5 ton, BE-trekkers inbegrepen. Zowel voertuigen die in Nederland zijn ingeschreven als buitenlandse voertuigen moeten de taks betalen (dat is trouwens een basisvoorwaarde voor de Europese Unie). Bepaalde vrachtwagens zullen vrijgesteld worden (waaronder, verrassend genoeg, betonwagens zonder mixer). De tarieven zijn nog niet definitief maar zouden variëren van 0,13 tot 0,26 €/km voor een voertuig van meer dan 32 ton, al naargelang of het aan de Euronorm 6 of 0 beantwoordt.
Dit project voor kilometerheffing past binnen de EETS Europese Richtlijn en zal dus moeten openstaan voor meerdere OBU-leveranciers.
U kan de lijst met betrokken wegen en snelwegen raadplegen op https://www.internetconsultatie.nl/wet_vrachtwagenheffing
Waarvoor zullen de inkomsten van de taks worden gebruikt?
Net zoals in de andere landen waar vrachtwagens een kilometerheffing moeten betalen, is de vraag over de bestemming van de inkomsten het onderwerp van hevige discussies. Volgens de Nederlandse transporteurfederatie TLN zouden de inkomsten in een fonds moeten worden gestort. Dat moet dan worden gebruikt voor de bevordering van vergroening en vernieuwing in het transport.