VIL heeft het project OptiPlan gelanceerd waarmee het de planningsprocessen inzake laad- en losoperaties bij distributiecentra en magazijnen, samen met de in- en uitgaande transporten, wil
aanpakken . Met dit project slaan verladers en transporteurs de handen in elkaar om de planning te optimaliseren.
Sommige verladers hanteren enkel algemene regels met betrekking tot de laad- en losactiviteiten en stemmen de laad- of losmomenten maar beperkt met de betrokken transporteurs af. Andere verladers hanteren daarentegen een bepaalde vorm van planningssoftware (zoals slotboekingssystemen) waarbij het veelal gaat over een interne optimalisatie, waardoor problemen vaak naar de transporteur worden doorgeschoven.
“In geen van beide situaties wordt er gestreefd naar een win-win voor zowel verlader als transporteur en worden de end-to-end kosten niet geoptimaliseerd. Hierop wil VIL inspelen met het OptiPlan project”, zegt projectleider Dirk de Vylder.
Het project moet leiden tot een reductie van het aantal verloren (wacht)uren en extra gereden kilometers, maar ook tot een geoptimaliseerde werking van de laad- en loszones van distributiecentra en magazijnen. Er wordt dus een win-win voor zowel de verladers als de vervoerders verwacht.
De deelnemers aan het project zijn Alders International Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans en Transport Lux.