Met de Renault Trucks D op kamp

Tijdens de zomer gaan honderden jeugdbewegingen op kamp. Niet enkel hun leden moeten ter plaatse geraken, ook al het materiaal. Renault Trucks stelde een D ter beschikking om het kampmateriaal van Chiro Halle naar Kiewit te brengen. Voor ons de kans om de D aan een zomertest te onderwerpen.

Iedere vakantie trekken duizenden jongeren op kamp met pak en zak. Onder het thema ‘Wat Hals!?’ trok de Chiro van Halle met 75 leden naar Hasselt Kiewit. Een hele onderneming want tenten, fietsen, rugzakken, spel- en kookmateriaal moeten ter plekke geraken.

Tijdens de heenrit reden we met een Renault Trucks D16 uit 2016 met 117.227 km op de teller. Een distributietruck met een lengte van 9820 mm, een laadruimte van 7700 mm en een nuttig laadvermogen van bijna 10 ton, groot genoeg om alles mee te nemen. De vrachtwagen wordt aangedreven door de DTI 8 zescilinder (7698 cc) van 250 pk (Euro 6) gekoppeld aan de gerobotiseerde zesversnellingsbak Optitronic. Voor de rit van 267 km noteerden we een verbruik van 19,7 liter op de boordcomputer.

De terugrit deden we met een zo goed als nieuwe Renault Trucks D14 met 5.872 km op de teller. Ook met de DTI 8 (Euro 6, temp c) van 250 pk en die bleek een stuk zuiniger. We noteerden 19,2 liter voor de terugrit (250 km), een halve liter minder dan tijdens de heenrit.

Is er een verschil? Wat onmiddellijk opvalt is de vernieuwde Optitronic die soepeler schakelt dan zijn voorganger. Ook de overbrenging is anders. Bij de D16 uit 2016 zaten we met de toeren boven de groene zone bij 90 km per uur, bij de nieuwe D14 bleef de toerenteller in de zesde versnelling altijd in het groen.

Hill hold

Handig? De Renault Trucks D is met zijn smalle cabine, beperkte lengte en niet te lange wielbasis makkelijk te manoeuvreren en dat is om materiaal af te leveren op kampplaatsen een troef. Beide vrachtwagens hebben een hill hold, een wegrijhulp die ervoor zorgt dat de wagen niet achteruit bolt als je op een helling vertrekt. De motorrem kan je inschakelen zodat hij geactiveerd wordt als je het rempedaal indrukt en je kan hem manueel bedienen met een hendel aan de linkerkant van het stuur. Als de motorrem werkt, licht de blauwe zone op de toerenteller op.

Intussen bracht Renault Trucks nog een nieuwere versie uit met Euro 6 stap d-motoren, een verbeterde aerodynamica en een extra brandstofbesparing tot 7%. De nieuwste Renault Trucks D heeft ook Adaptive Cruise Control (ACC) om automatisch de afstand tot de voorligger te houden. De twee voertuigen waar wij mee reden waren nog uitgerust met de klassieke cruisecontrol. Die slimme cruise control mistten we wel, zeker op de E 314 waar inhalen voor vrachtwagens verboden is en waar het handig is als je vrachtwagen op de rechterrijstrook het tempo volgt van de truck die voor je rijdt, zonder dat je zelf altijd de cruisecontrol moet aanpassen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo