De UPTR kreeg van Viapass cijfers doorgespeeld die nauwkeuriger zijn dan de cijfers die elk halfjaar door de interregionale eenheid voor de kilometerheffing worden gepubliceerd. Daaruit blijkt (maar dat moet nog worden bevestigd) dat wegtransporteurs die voor derden rijden hun wagenpark sinds de invoering van de heffing ‘groener’ hebben gemaakt.
De cijfers die de UPTR kon inkijken, werden op 30 juni afgesloten. Ze tonen aan dat 67% van de afgelegde kilometers inmiddels voor rekening van voertuigen komen die voldoen aan de Euro 6-norm (+3% in drie maanden en +35% sinds 1 april 2016). Het deel van de Euro 5’s is in drie jaar dan weer gedaald van 49 naar 25%. De resterende 8% zijn kilometers die worden afgelegd door meer vervuildende voertuigen (Euro 4 en ouder). 4,63% daarvan valt onder de Euro 3-norm. “De ‘natuurlijke’ vernieuwing van de trucks van professionele transportbedrijven heeft een vergroening van de vrachtwagenvloten teweeggebracht. Zo zijn de Euro 5-trucks door Euro 6-voertuigen vervangen”, bemerkt Michael Reul, directeur van de UPTR. Hij zou de analyse nog willen verfijnen door de gegevens van Viapass te kruisen met die van de FOD Mobiliteit. Die kan immers alle 71.357 vrachtwagens identificeren die door transporteurs met een vergunning zijn ingeschreven. Die cijfers zouden kunnen aantonen dat de sector van het wegtransport recentere voertuigen gebruikt dan gemiddeld het geval is, wat een wijdverspreide opvatting zou bevestigen.
De Euro 3’s verbieden?
Waar zou die analyse toe dienen? “De toekomstige meerderheden zullen maatregelen willen nemen om de luchtvervuiling en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het is belangrijk dat ze zich hierbij op objectieve gegevens baseren”, antwoordt Michael Reul. “Als de een of andere minister vertrekt vanuit een basis die al bij voorbaat fout is, dan zullen wij daar tegenin gaan. Maar als we de beschikbare cijfers bekijken, zouden we er bijvoorbeeld weinig tegen hebben, mocht worden voorgesteld dat vrachtwagens van voor de Euro 3-norm geleidelijk aan uit het verkeer moeten worden geband. Er moet worden bepaald welke economische sectoren nog trucks gebruiken van ongeveer of meer dan twintig jaar oud.