Daimler Trucks: de thermische motor tegen 2039 verbannen

Binnen twintig jaar zal Daimler Trucks alleen nog CO2-neutrale vrachtwagens produceren, ‘van bron tot wiel’. Dat verklaarde Martin Daum, lid van de Board of Management van Daimler AG en bevoegd voor Trucks & Buses, tijdens de International Supply Chain Conference in Berlijn. Zijn woorden benadrukken de inspanningen die deze week in de North American Trucking Show in Atlanta werden bekendgemaakt, in het bijzonder de voorstelling van een prototype op waterstof bij Fuso (een van de merken van Daimler Trucks). Daum ging echter nog verder. Hij liet weten dat Daimler geen motoren op gas (CNG en LNG) meer zal ontwikkelen omdat er inmiddels van wordt uitgegaan dat die geen toekomst hebben. Zelfs het lot van de thermische motor is bezegeld: op middellange en lange termijn zullen de fabrieken van de groep alleen nog trucks op batterijen en op waterstof produceren. De kalender van Daimler Trucks ziet er voortaan dus als volgt uit:
  • 2022: de vrachtwagenproductie wordt CO2-neutraal
  • 2022: serieproductie van e-trucks voor de Europese en Japanse markt en voor de NAFTA-markten
  • 2022: de elektrische bussen zullen een ‘range extender’ met brandstofcel hebben
  • voor 2030: begin van de productie van trucks op waterstof
  • 2039: alleen vrachtwagens met een CO2-neutraal gebruik (“van bron tot wiel”) zullen nog geproduceerd worden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo