transport media logo

Renault Trucks mikt met Optifuel Lab 3 op 13% verbruikswinst

Renault Trucks blijft verder zoeken hoe het de energie-efficiëntie van zijn trucks op diesel kan verbeteren. Met de trekker-oplegger Optifuel Lab 3 mikt de constructeur op een verbruikswinst van 13%, onder meer met een adaptieve trailer die de meest aerodynamische vorm aanneemt volgens de lading die hij meeneemt.

De Franse constructeur vertrekt van een standaard Renault Trucks T en een gewone trailer. Door zowel de trekker als de oplegger aan te passen mikken de ingenieurs op een brandstofbesparing van 13%. Het meest in het oog springende is een Fruehauf trailer waarvan het dak verlaagt als de combinatie leeg rijdt of als er geen hoge lading wordt vervoerd. De aerodynamica van de trekker en de oplegger zijn dan beter op elkaar afgestemd wat zorgt voor verbruikswinst. De aanpassing van het dak gebeurt automatisch op één tot twee minuten.

Om de aerodynamica van de trekker te verbeteren vervangt Renault Trucks de spiegels door camera’s. Die zijn niet bovenaan geplaatst zoals op de Lab 2 maar op de deuren aan de onderkant van de zijruiten. “Een van de voordelen is dat de chauffeur een referentiepunt heeft om te manoeuvreren”, zeggen de ontwerpers. “En dat hij de camera’s makkelijker kan schoonmaken.” Of dat een definitieve keuze wordt, daarover spreken de ontwerpers zich nog niet uit. Dat willen ze eerst nog uitgebreid testen.

Alternator

Andere aanpassingen aan de trekker zijn een verlengde voorkant en gestroomlijnde panelen rond de wielen en de deuren. “We zoeken goedkope oplossingen met een groot effect”, zeggen de ingenieurs. “Die we ook op onze productievoertuigen kunnen toepassen.” Zo wordt de alternator alleen ingeschakeld als dat nodig is om de batterij op te laden en liefst op een moment dat hij de energie kan recupereren van het rollend voertuig om zo geen extra energie te eisen van de motor.

Op de Optifuel Lab 3 worden banden van Michelin getest met een lagere rolweerstand en gebruikt Renault Trucks smeermiddelen met een lagere viscositeit.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.