Op de vakbeurs Solutrans in Lyon toont Iveco – naast de recent gelanceerde S-Way – voor het eerst de nieuwe X-Way, de vrachtwagen voor de bouw. De cabine is dezelfde als die van de S-Way maar het chassis is uiteraard verschillend.
Net als zijn voorganger – de Stralis X-Way – is de nieuwe Iveco X-Way een onroad truck met offroad capaciteiten, een voertuig gericht op het leveren op onverharde terreinen. “De meeste voertuigen rijden 80% op de weg en 20% op terrein”, horen we op de stand van Iveco.
Naast de modellen met een dieselmotor toont Iveco in Lyon ook een X-Way NP trekker op CNG (Compressed Natural Gas) met een actieradius van 650 km. Dezelfde trekker kan ook rijden op LNG (Liquid Natural Gas) en dan vergroot de actieradius tot 1600 km, bijna 1.000 km meer dus. De 13 liter motor levert 460 pk.
Lage emissiezones
Voor Iveco is de X-Way CNG of LNG de perfecte oplossing voor wie werken uitvoert in lage emissiezones. De X-Way CNG trekker is met zijn 7,7 mm versterkt chassis en zijn grote bodemvrijheid bestemd om gekoppeld te worden aan kipper-opleggers. De X-Way CNG is ook beschikbaar als betonmixer met vier assen.
De X-Way kan uitgerust worden met de HI-Traction hydrostatische aandrijving, die de voorwielen extra tractie levert als het nodig is. Maar voorlopig kan dat nog niet met CNG en LNG omdat de hydraulische tank van de Hi-Traction in de weg zit.