Niet alleen klimaatvriendelijk werken wordt cruciaal voor de logistieke bedrijven. Ook de implementatie van een strategie die met (een deel van) de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties rekening houdt, wordt essentieel. Dat is de conclusie die men uit de Summit van VIL mag trekken.
VIL organiseert dit event om de twee jaar om de logistieke gemeenschap nieuwe inzichten rond een thema te geven en aan te sporen tot reflectie. Dit jaar was het thema Zero Emission Logistics.
Klimaatactivist Nic Balthazar maakte duidelijk dat de opwarming van de aarde dramatische gevolgen zou hebben voor de mens en de maatschappij. De enige sector die de CO2-emissies niet vermindert, is transport en logistiek. “Er bestaan oplossingen, maar alles moet veranderen. Een beetje minder slecht is niet genoeg”, zegt hij.
Professor milieu-economie Brent Bleys gaat zelfs verder. Hij stelt de groei zelf in vraag. De technologie compenseert de toename van de CO2-emissies niet. De economie zal tegen 2050 radicaal anders moeten zijn. Ze zal de focus niet meer op jobs en groei moeten leggen, maar op de levenskwaliteit.
Minder radicaal is de Nederlandse Sophie Ponte van het Smart Freight Center. Volgens haar zijn er meer olifanten in de kamer. “Het klimaat is slechts een deel van het probleem. De sector is onderhevig aan drie uitdagingen: globalisering, digitalisering en duurzaamheid. Daarom zullen de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties een referentiekader voor de bedrijven worden.”
De 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) zullen de komende jaren hun stempel drukken op de bedrijven. “Het gaat hier niet om een duurzaamheidsstrategie, maar om een duurzame strategie”, zegt Gert Bervoets, CEO van H.Essers. “De banken zullen daarbij een zeer grote rol spelen. Ze zullen de duurzaamheid stimuleren door alleen bedrijven te financieren die duurzaam werken. De bedrijven zullen op het vlak van duurzaamheid naar de banken toe moeten rapporteren”, stelt hij. De SDG’s zullen daarbij een rol van maatstaf vervullen.
Overigens heeft H.Essers er vijf uitgekozen en geïntegreerd in de bedrijfsstrategie. “We hebben ook aandacht voor de andere doelstellingen, maar op deze vijf leggen we de focus”, zegt Bervoets. “Elk bedrijf moet er een aantal kiezen en in functie daarvan handelen.”
Dat is misschien de grootste boodschap die de deelnemers aan de Summit hebben meegekregen: elke onderneming moet bewust zijn van haar maatschappelijke rol en duurzaamheid – in de brede zin – integreren in haar business model. Om het met de woorden van keynote speaker Jan Peter Balkenende (ex-Premier van Nederland en nu voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition) te zeggen: “Om de SDG’s te bereiken hebben we een ander kapitalisme nodig, dat meer moreel en inclusief is. Naast economische waarde dienen bedrijven ook maatschappelijke waarde te creëren.”