Een onafhankelijke studie van AIR Index heeft de uitstoot van stikstofoxyden van tien lichte bedrijfsvoertuigen in normale gebruiksomstandigheden opgemeten. De minst vervuilende (Volkswagen Crafter) stoot… zeventien keer minder stikstofoxiden uit dan de meest vervuilende.
Afhankelijk van de voertuigcategorie zijn er drie stikstofoxidedrempels die niet mogen worden overschreden: 80, 105 en 125 microgram per kilometer. De maatregelen die tijdens de homologatie van de lichte bedrijfsvoertuigen worden toegepast, worden in een labo door de constructeurs zelf uitgevoerd. Dit gebeurt volgens een gestandaardiseerde methode die verschillende gebruikscycli combineert (in de stad, op de weg, op de snelweg). Voor de stadscyclus geldt geen bindende norm, maar Engelse steden die de meest vervuilende voertuigen uit hun stadscentra willen weren, trekken de grens bij 270 mg/km. In tegenstelling tot de veiligheidsnormen van Euro NCAP, is hier geen neutrale instantie bij wie elke constructeur zijn voertuigen kan laten testen.
AIR Index heeft zijn tests uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, in werkelijke gebruiksomstandigheden en volgens een methodologie die door het CEN (Europees Comité voor Standaardisatie) is gevalideerd. De experts hebben van elk model twee exemplaren uitgetest, zonder tussenkomst van de constructeurs. De metingen zijn uitgevoerd tussen 2017 en 2019, telkens met Euro 6-dieselvoertuigen, maar wel alleen in een stedelijke omgeving (waar de negatieve impact van de stikstofoxyden op de gezondheid het duidelijkst merkbaar is). Uit de resultaten blijkt dat de werkelijke stikstofoxidenuitstoot in de stad (soms opmerkelijk) hoger is dan tijdens de homologatie van de voertuigen.
|
|
|
Limiet |
Test |
VW |
Crafter CR35 LWB High Roof 2.0 |
’19 |
125 |
53 |
VW |
Caddy C20 Highline TDI 2.0 |
’18 |
105 |
70 |
Peugeot |
Partner Asphalt 1.6 |
’19 |
80 |
73 |
VW |
Transporter Highline TDI Bluemotion 2.0 |
’18 |
125 |
100 |
Mercedes |
Vito CDI 114 LWB 2.1 |
’17 |
125 |
147 |
Ford |
Transit Custom 300 Limited 2.0 |
’19 |
125 |
260 |
Opel |
Vivaro CDTI 2900 1.6 |
’19 |
105 |
401 |
Citroen |
Jumper L3H2 Enterprise BlueHDi 2.0 |
’18 |
125 |
557 |
Mercedes |
Vito CDI 111 LWB 1.6 (pre-update) |
’17 |
125 |
566 |
Mercedes |
Citan 109 Dualiner 1.5 |
’19 |
105 |
902 |
Slechts vier van de tien geteste voertuigen (waaronder drie Volkswagen-modellen!) blijven onder de wettelijke limieten. En amper zes voertuigen op tien zouden een stadscentrum met een uitstoot limiet binnen mogen. De vier goede leerlingen krijgen van AIR Index dus tien op tien, terwijl de geteste Mercedes Citan grandioos is gezakt.
Volgens AIR Index kunnen de constructeurs de stikstofoxide-uitstoot van een gegeven voertuig vaak snel naar beneden halen. Een bewijs daarvan zagen we bij de Mercedes Vito CDI 111 LWB 1.6: met een eenvoudige update kon de uitstoot van 566 naar amper de helft daarvan worden verlaagd.