Green Deal: het transport onder schot

Woensdag maakte Ursula Von der Leyen, voorzitster van de Europese Commissie, de Green Deal bekend. Daarin staat een lang hoofdstuk over het transport. De sector is vandaag immers verantwoordelijk voor een kwart van de CO2-uitstoot van de Europese Unie en zal daarom grondig moeten veranderen. In deze fase gaat het enkel om intenties, maar de Commissie verbindt zich ertoe om die in 2020 in een actieplan om te zetten. Tegen 2050:
  • zal een ‘substantieel deel’ van de 75% goederen die vandaag worden getransporteerd via het spoor en/of de binnenscheepvaart moeten reizen. De tekst maakt geen melding van eventuele nieuwe transportwijzen zoals de Nederlandse hyperloop. In 2021 zal de Commissie voorstellen in die zin opstellen en de huidige richtlijn voor gecombineerd vervoer herschrijven. Betekent dit dat de ‘modal shift’, die een stille dood was gestorven, terugkomt?
  • zullen de regels rond heffingen op het gebruik van infrastructuren (zoals de Belgische kilometerheffing) worden herzien. De prijzen binnen het wegtransport moeten de impact van het vervoer op de gezondheid en het milieu beter weerspiegelen.
  • Tegen 2025 moeten in Europa een miljoen laadpalen worden geplaatst. De Europese Commissie zal een groot budget vrijmaken om die investeringen te ondersteunen. Daarnaast moeten ook alle lidstaten een budget voorzien.
  • de richtlijn voor de energiebelasting wordt herzien. Volgens de IRU is dat een goede zaak, omdat het de deur openzet naar een harmonisering van de brandstofprijzen in Europa.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo