transport media logo

Nikola Tre: de truck waar geen prijs op staat

Na alle geruchten van maandagavond is het nu tijd voor feiten: waar mogen Belgische klanten met belangstelling voor de Nikola Tre zich aan verwachten? En wat is de prijs die ze zullen moeten neertellen voor de eerste truck op de markt die op waterstof rijdt? De Nikola Tre is een Iveco S-Way met een facelift. Achter de opknapbeurt van de façade schuilt de noodzaak om onmiddellijk met een nieuw merk te komen (wat dat betreft, is de missie geslaagd). Maar er zijn ook alle specifieke problemen die een elektrisch voertuig met zich meebrengt, met name op het vlak van afkoeling en de integratie in het geheel. Binnenin de cabine hebben touchscreens de overhand, met een absoluut gigantisch scherm rechts van de bestuurder. Hier zien we duidelijk dat Nikola niet alleen de onderdelen voor de elektrische aandrijving heeft geleverd, maar ook alles wat met connectiviteit en infotainment heeft te maken. In 2021 zal alleen de versie op BEV-batterijen leverbaar zijn. Enkele weken geleden maakte Nikola zijn nieuwe revolutionaire technologie bekend waarmee alle batterijen die nodig zijn voor de aandrijving van een 4×2-trekker (9 packs van 800 volt) onder het chassis kunnen worden geplaatst. Hiermee heeft het voertuig een actieradius die tot 400 kilometer kan oplopen. De motor zorgt voor een gestaag vermogen van 480 kW en een koppel van 1800 Nm op de twee motoren in de achteras. In die configuratie zou het 120 minuten moeten duren om de batterijen volledig op te laden. Dat kan nog sneller als de gewenste autonomie kleiner is, want de samenstelling van de batterijenpacks kan worden gewijzigd. Het voertuig komt er met een 4×2- en een 6×2-trekker. Twee jaar later zal dan de FCEV-versie verschijnen (Fuel Cell Electric Vehicle). Zoals de specialisten van FPT Industrial drie weken geleden tijden een Dekra-conferentie in Berlijn al lieten verstaan, wordt de brandstofcel van 300 kW gebruikt als een range extender, wat het mogelijk maakt om het volume van de batterijen sterk in te perken. In die hybride configuratie zou de actieradius dan toenemen tot 800 kilometer en de laadtijd zou nog slechts 15 minuten bedragen. Hierbij zou in totaal 80 kilo waterstof onder zeer hoge druk moeten worden opgeslagen. Het prijskaartje? In de Verenigde Staten worden de twee andere modellen van Nikola via een unieke formule op de markt gebracht: Nikola levert het voertuig, het onderhoud en… gedurende een periode van zeven jaar ook de waterstof. Dit alles in de vorm van een totaalprijs per kilometer. Nikola bouwt dus niet alleen voertuigen, het heeft een volledig ecosysteem ontwikkeld op basis van de productie van waterstof via elektrolyse. Het doet hiervoor bijvoorbeeld beroep op zonne-energie en heeft zijn eigen tankstations (tegen 2028 zijn er 700 voorzien). Voor zijn versie op waterstof garandeert Nikola dat de prijs per kilometer overeen zal komen met de prijs van een gelijkwaardige dieseltruck. Voor Europa is de beslissing nog niet genomen, maar ook hier zal Nikola zijn eigen netwerk met tankstations uitbouwen (België maakt deel uit van het prioritaire netwerk dat vanaf 2022 wordt aangelegd). De connectiviteit in de Tre stuurt trouwens gegevens de Nikola-cloud in met informatie over… de vervoerde nuttige lading. We melden ook nog dat Iveco en Nikola samenwerken aan systemen die in real time het vrije nuttige volume in de oplegger opmeten. In combinatie met de navigatiegegevens kan die informatie zowel de constructeur als de transporteur zicht geven op de rentabiliteit van de opdrachten en Iveco steekt niet onder stoelen of banken dat het werkt aan… logistieke adviesdiensten voor zijn klanten. We kunnen ons voorstellen dat de constructeur zo op een dag ook de concurrent van zijn eigen klanten kan worden… Het is een stap die voorlopig nog niemand heeft durven zetten, maar de komst van de Nikola Tre in Europa zou de deur wel eens kunnen openen naar een nieuw tijdperk in de relaties tussen verladers, expediteurs, transporteurs en constructeurs.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.