Wat is de toekomst van logistieke brownfields?

Grond vinden voor nieuwe logistieke projecten in België is moeilijk. Daardoor stijgt de vraag naar ‘brownfields’, gebruikte terreinen die gesaneerd en herontwikkeld worden. Wat is het potentieel en wat zijn de obstakels voor hun ontwikkeling?

“In België gaat de vraag van de gebruikers van nieuwe logistieke gebouwen – en zeker die van de grote logistieke spelers – vooral uit naar nieuwe projecten die volledig op maat worden opgetrokken. Voor dergelijke projecten is grond vinden de belangrijkste vereiste,” zegt Ignace Casteleyn, senior director Industrial van vastgoedmakelaar JLL België. 

Steeds duurdere gronden

Door het tekort aan beschikbare terreinen zijn de grondprijzen de jongste twaalf maanden fors gestegen. Voor de betere gronden op de betere plaatsen variëren ze nu van 45 à 85 euro per m² in Henegouwen tot 175 à 310 euro in Vlaams-Brabant. Ook Antwerpen is duur, Waals-Brabant en Limburg zitten in de middenmoot. Vooral de ‘Gouden Driehoek’ Brussel-Antwerpen-Gent is gegeerd.

  • Antwerpen: 165 tot 225 euro per m2
  • Waals-Brabant: 90 tot 150 euro per m2
  • Limburg: 70 tot 130 euro per m2

Grondreserves drogen op

 “Om nieuwe projecten snel te kunnen realiseren, hebben de ontwikkelaars nood aan grondreserves. Die zijn zeer moeilijk te vinden: er zijn nog maar zeer weinig beschikbare nieuwe en grote terreinen, zeker op de ‘prime locations’. De haven van Gent is vandaag de enige plek waar men er nog vindt in Vlaanderen, maar ze liggen helaas buiten de Gouden Driehoek. Aangezien de vraag naar nieuwe terreinen zo groot is, zal het niet lang meer duren dat ook daar alle terreinen worden opgenomen,” zegt Frederik Van de Vyver, associate director Industrial bij JLL … lees meer

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo