2020 wordt een cruciaal jaar voor Volvo Trucks

Het jaar 2020 wordt een jaar vol uitdagingen voor de vrachtwagenconstructeurs, en ook Volvo Trucks ontsnapt niet aan deze tendens. Tijdens de jaarlijkse persconferentie kwamen verschillende Belgische vertegenwoordigers van het Zweedse merk aan het woord. Een overzicht… 2019 was niet meteen een onverdeeld succes voor Volvo Trucks in België. Het kon mee profiteren van de uitstekende (en ietwat onverwachte) resultaten op de Belgische vrachtwagenmarkt. Qua inschrijvingen slaagde de Belgische invoerder van Volvo Trucks erin om het vooropgestelde aantal voertuigen in het businessplan in te vullen. Goed nieuws op zich, maar het marktaandeel ging achteruit in alle segmenten. In de markt van voertuigen van meer dan zestien ton, daalde het marktaandeel voor het derde jaar op rij. Het aandeel zakt voor het eerst onder de lat van 20% (behalve in de markt van bakwagens van +16 ton). In het segment van het middelgrote gamma (Volvo Trucks FL) is het marktaandeel de voorbije twee jaar met de helft gedaald. Het is duidelijk dat dit voertuig de tand des tijds begint te voelen. Om komaf te maken met deze dalende tendens, rekent commercieel directeur Siegfried Van Brabandt op de uitstekende verbruikscijfers van de FH I-Save, maar nog niet meteen op het grote nieuws dat begin maart wordt bekendgemaakt (iedereen weet dat het hierbij over het zware gamma gaat, maar we houden het nog even stil…). De invoerder (die een verhuis van Groot-Bijgaarden naar Londerzeel overweegt), hoopt dat de verkoop van de FH op LNG nu echt van de grond komt. Vorig jaar (2019) bleef de verkoop nog onder de verwachtingen (57 verkochte voertuigen voor Volvo, 121 voor de gehele markt). Qua imago wordt 2020 ook het jaar waarin de verkoop van de FE Electric wordt gelanceerd. Dit product moet evenwel als een nicheproduct worden beschouwd. De verkoop gaat overigens gepaard met een grondige analyse van de verwachtingen van elke potentiële klant (zoals het geval is bij AB InBev). Bij het begin van dit nieuwe decennium zijn de constructeurs het aan hun status verplicht om gigantische bedragen te investeren in onderzoek en ontwikkeling (alternatieve aandrijvingen, digitalisering, autonoom rijden, …), “maar tegelijk moeten we de focus blijven richten op het huidige businessmodel”, zegt MD Peter Himpe. De topman van Volvo Trucks in België is in deze context zeer tevreden over de uitstekende rendabiliteit van Volvo AB (11,4% in het derde kwartaal): “Met deze cijfers behoren we tot de beste op de markt, waardoor we ook goedkoper geld kunnen lenen. Bij de meeste ratingbureaus is onze rating er trouwens op vooruitgegaan, en dat is een grote geruststelling die ons zal toelaten om beter gewapend te zijn tegen een mogelijke crisis”.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo