D.V.M. Trans: specialisatie of diversificatie?

Het antwoord op deze vraag zal waarschijnlijk een eeuwig punt van discussie blijven. Transport Gazellen overwinnaar D.V.M. Trans kiest voor de diversificatie en dit heeft hen duidelijk geen windeieren gelegd. Enkel de krapte op de arbeidsmarkt remt de groei voor een stuk af.

Het gaat hard voor D.V.M. Trans uit Esen bij Diksmuide, Transport & Logistics Gazellen overwinnaar in de categorie kleine ondernemingen. “De eerste jaren hebben we een gestage groei gekend, maar de afgelopen jaren zijn we in een stroomversnelling terecht gekomen,” aan het woord Dieter Vanoverberghe die in 2008 samen met zijn vrouw Mieke Marreel het bedrijf opgestart heeft. “De afgelopen drie jaar is het wagenpark verdubbeld naar meer dan 40 vrachtwagens, maar we zijn altijd trouw gebleven aan een aantal basisprincipes: diversificatie, onberispelijke service en een dosis gezond boerenverstand. De overwinning van de Gazelle kwam totaal onverwacht, maar is natuurlijk een mooie erkenning en beloning voor ons bedrijf en onze medewerkers.”

Pijlen richten op marktniches

“Onze eerste opdrachtgever was een verwerker van dierlijke bijproducten. Voor hen haalden we slachtafval op bij verschillende uitsnijderijen en slachthuizen in heel de Benelux. Door ons te richten op specifieke marktniches, die oorspronkelijk gerelateerd waren met de landbouwsector, hebben we het bedrijf stelselmatig kunnen uitbouwen.” Zoveel mogelijk marktniches bedienen, maar telkens met een beperkt aantal voertuigen vormt de kern van D.V.M. Trans. Het bedrijf is actief in onder meer het koel- en vriestransport, vervoer van varkenskarkassen, distributie van vlees naar verschillende uitsnijderijen en warenhuizen, transport van afval, ophalen van slachtafval, tankwagens, kippers, ADR en RMO tanktransporten, bulktransporten en distributie van machineonderdelen/matrassen, … “Per segment gaat het hooguit om twee tot acht voertuigen om zo een gediversifieerde klantenportefeuille te hebben en de eventuele risico’s maximaal te spreiden. Iedere chauffeur die bij ons aan de slag gaat, wordt opgeleid voor verschillende disciplines, natuurlijk niet voor alles wat we aanbieden, maar toch voor twee tot drie types van transporten. Hierdoor kunnen we onze medewerkers makkelijker inplannen à rato van het werkvolume dat zich aanbiedt, zonder afbreuk te moeten doen aan de geleverde kwaliteit.”
Meer dan 95% van de transporten vindt plaats binnen België en er wordt gewerkt met Belgische chauffeurs wat een vlotte communicatie met de klanten moet mogelijk maken. “Een deel van ons werk is onder meer de fijnmazige distributie van goederen tot op het niveau van particuliere klanten, ik denk hier bijvoorbeeld aan de verdeling van huishoudelijk gas. In dergelijke gevallen kun je het volgens mij niet maken dat je medewerkers de taal niet matig zijn. Communicatie is een van de sleutels tot succes volgens ons!”

Een op één relatie

Groupage, op- en overslag, … zijn maar enkele voorbeelden van zaken die transportbedrijven toevoegen aan hun activiteiten om het hoofd boven water te houden. Maar hier gaat D.V.M. Trans lijnrecht tegen in? “Klopt, van bij de start hebben we ons voorgenomen dat ieder voertuig voor de volle 100% ter beschikking staat van één klant. Niet combineren van ladingen voor verschillende klanten. Zo willen we de kans op beschadiging, diefstal, tijdsverlies of verlies tot een minimum herleiden. Vele klanten weten deze manier van aanpakken te waarderen en zien dat dit ook ten goede komt van hun eigen servicelevel. Onze explosieve groei van de afgelopen jaren is hiervoor ook een deel uit voortgevloeid. Een aantal van onze klanten hadden een eigen wagenpark, maar het opvolgen ervan, vinden van personeel, … vergde vaak veel tijd en energie en kwamen ze tot het inzicht dat wij eenzelfde dienstverlening kunnen aanbieden. Hierdoor hebben wij de voertuigen van verschillende van onze klanten overgenomen de afgelopen jaren. We merken ook dat een aantal bedrijven ook afstappen van het gebruik van zelfstandige charters omdat ze niet altijd zeker zijn van hen, bijvoorbeeld bij ziekte, verlof, … ”
Veel voertuigen van D.V.M. Trans staan permanent bij de klanten gestationeerd en verzorgen rechtstreeks voor de klant de goederenflow. “We hebben een aantal chauffeurs in dienst die bijvoorbeeld werken in een vaste nachtshuttledienst en instaan voor het voorladen van onze wagens die bij klanten staan.”
Verschillende wagens van D.V.M. Trans rijden vol continu met dubbelbemanning en in het geval van de melkophaling is dit zelfs met drie chauffeurs. Zusterbedrijf L-Vano Truck en Car Service, staat in voor een groot deel van het eigen onderhoud en herstellingen van het wagenpark en dit in samenspraak met de verschillende merkdealers. Een eigen interventievoertuig en takelwagen, moet ervoor zorgen dat eventuele stilstand tot een minimum herleid wordt. “Momenteel werken we met vier vrachtwagenconstructeurs samen, waarbij Volvo de voorkeur geniet omwille van de onberispelijke service van garage Automobilia.”
Groene energie, iedereen heeft de mond ervan vol, zo ook bij D.V.M.? “Momenteel hebben we twee LNG wagens rijden en komen er in de toekomst waarschijnlijk wel nog voertuigen bij, maar de markt is hier nog volop aan het evolueren zodat het niet altijd eenduidig is welke de beste oplossing is.”

Krapte op de arbeidsmarkt

Begin volgend jaar verhuisd het bedrijf naar een nieuwe locatie te Gistel op een boogschuit van de E40 snelweg en komen er nog eens extra voertuigen bij. Het is duidelijk dat de Gazellen overwinnaar nog duidelijk groeipotentieel heeft. “Net zoals bij vele bedrijven is het vinden van geschikt personeel geen evidentie geworden. De krapte op de arbeidsmarkt blijft maar aanhouden. We proberen door op een correcte en tijdige verloning, medewerkers aan te werven. Iemand die bij ons aan de slag gaat moet echter wel meer doen dan enkel maar rijden, ze moeten meehelpen bij het laden en lossen, doen vaak nachtwerk, … elementen die zich ook moeten vertalen op hun loonstrookje. We denken er ook aan om nog meer in functie van het type transport en werk, ons verloningssysteem te verfijnen, want loon naar werk lijkt ons een eerlijk principe,” concludeert Dieter Vanoverberghe.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo