Ondanks een lichte daling van zijn inschrijvingen, sloot DAF het jaar 2019 af als beste van de Belgische truckmarkt, met zeventien voertuigen meer dan Volvo Trucks. Behalve die twee leiders, melden we ook de erg mooie verkoopresultaten van Mercedes-Benz en Scania.
Zowel DAF als Volvo Trucks hebben elk een tweetal penetratiepunten verloren, maar doordat de Belgische markt erg goed heeft standgehouden, konden de verkoopcijfers van het Zweedse merk toch nog groeien, wat bij DAF niet het geval was. Met de sterke groei van Scania (+ 471 stuks) en Mercedes-benz (+ 430 voertuigen) zijn de achterstanden dus flink ingelopen. MAN heeft de schade beperkt kunnen houden terwijl zijn dealers vol ongeduld de lancering van de nieuwe generatie long-courriers afwachten (+144 stuks, met motorwagens en TGE’s inbegrepen). Iveco zit met zijn topgamma een beetje in dezelfde situatie en kan het alleen maar beter doen na een erg zwak 2019 op het vlak van trekkers (3,3% marktaandeel i.p.v. 4,6% in 2018) en het verlies van vier penetratiepunten bij zijn motorwagens. Renault Trucks tot slot blijft het beter doen met zijn trekkers (+1% naar 8%) maar verzwakt met zijn motorwagens, een domein waarvoor zijn D-gamma te licht is bevonden (hetzelfde geldt voor de FL van Volvo Trucks). (Bron: Febiac)
Merk |
2019 |
% |
2018 |
% |
DAF |
2049 |
17,8 |
2166 |
18,8 |
Volvo |
2032 |
17,6 |
2080 |
18.0 |
Mercedes |
1941 |
16,8 |
1599 |
13.9 |
MAN |
1801 |
15,6 |
1731 |
15.0 |
Scania |
1715 |
14,9 |
1314 |
11.4 |
Renault |
898 |
7,8 |
797 |
6,9 |
Iveco |
820 |
7,1 |
940 |
8,1 |
Diverse |
218 |
1,9 |
135 |
1,2 |
Volkswagen |
35 |
0,3 |
35 |
0,3 |
Fuso |
28 |
0,2 |
19 |
0,2 |
TOTAAL |
11537 |
100.0 |