DB Schenker heeft onlangs een standalone heftruck (Agilox), zonder chauffeur dus, in gebruik genomen. Het bedrijf nam die beslissing nadat het met succes een pilootproject ermee had afgerond.
De heftruck is geleverd door de Oostenrijkse firma Agilox en wordt in de vestiging in Eching, in de buurt van München, ingezet om lege containers over een afstand van zo’n 150 m te verplaatsen. Tot dusver gebeurde dit met een klassieke vorklift. De vorken van de Agilox zijn in de hoogte verstelbaar voor de handling van containers. De heftruck herkent ook zijn omgeving zodat hij zich makkelijker en erg snel op de locatie kan bewegen. Via sensoren en camera’s kan de Agilox bovendien hindernissen herkennen en vermijden. Volgens Xavier Garijo, lid van de Board for Contract Logistics van Schenker AG, “moet de standalone heftruck voor vernieuwing, precisie en doeltreffendheid zorgen, ten voordele van de klanten”. DB Schenker overweegt nu om de toestellen ook in andere vestigingen in te zetten. (Foto: DB Schenker)