In een context van algemene malaise, waarbij de luchtvrachtvolumes in Europa en wereldwijd zakken, houden de twee grootste Belgische luchthavens zich dankzij een aantal meevallers toch staande: Brussels Airport zag zijn volumes met 8,8% achteruitgaan, terwijl Liege Airport een groei kende van 3,6%.
Volgens de laatste cijfers van de IATA zijn de internationale cijfers voor luchtvracht tijdens de eerste 11 maanden van 2019 met 3,4% gedaald. Behalve Afrika zijn alle regio’s getroffen en in het bijzonder die van Azië-Stille Oceaan en het Midden-Oosten. Ook Europa ontsnapt er niet aan en ziet zijn luchtvracht met 1,7% afnemen. Het is dan ook in dat licht dat we de balans van de twee belangrijkste Belgische vrachtluchthavens moeten analyseren.
De terugval van Brussels Airport is sterker dan die van de Europese markt, met 667.220 ton vracht. Dit komt neer op een daling van 8,8% ten opzichte van 2018. Het segment full cargo kende de sterkste daling (-15,9%), maar de expressdiensten (-6%) en de vracht die met passagiersvliegtuigen mee wordt vervoerd (- 2,5 %) zijn ook achteruitgegaan. Brussels Airport wijdt die daling aan de wereldwijde economische situatie, maar ook aan de nationale staking van februari vorig jaar en aan de situatie bij Skeyes tijdens het eerste halfjaar van 2019. Niettemin – en die trend zet zich ook op Europees niveau door – gingen de cijfers van het vrachtverkeer tijdens de laatste maanden van 2019 geleidelijk aan opnieuw de hoogte in (+1,6% in december 2019 ten opzichte van december 2018).
De situatie in Liege Airport is dan weer radicaal anders. Daar zijn de algemene volumes dankzij de komst van nieuwe luchtvaartmaatschappijen zoals Airbridge Cargo met 3,6% gestegen tot 902.480 ton. “In een jaar vol contrasten is onze prestatie vrij opmerkelijk. Tijdens het eerste kwartaal noteerden we een groei met twee cijfers, gevolgd door een verslapping tussen april en juli en dan een terugval in augustus en september”, vertelt Luc Partoune, CEO van Liege Airport, die eraan toevoegt dat de cijfers naar het einde van het jaar toe terug opkwamen.
Het wordt nog enkele weken wachten om te zien of Liege Airport van die mooie cijfers zal profiteren om Luxemburg voorbij te steken en de zesde grootste luchthaven van Europa te worden. In 2018 vervoerde Luxemburg namelijk 895.000 ton vracht. Wat Brussel betreft, moeten we in de gaten houden of zijn huidige tiende plaats na de terugval van 2019 in het gedrang komt.