Voor 2020 voorspelt ING een zeer lage groei (+0,5%) van de volumes in het wegtransport. Deze voorspelling wordt enerzijds ingegeven door enkele macro-economische factoren en anderzijds door een wijziging in de wetgeving in Nederland.
Het spreekt voor zich dat ook onze noorderburen niet ontsnappen aan de economische laagconjunctuur, maar de wegvervoerders in Nederland zullen bovendien geconfronteerd worden met verschillende maatregelen die een rem zullen zetten op de activiteiten van enkele grote klanten. Het is bekend dat de Nederlandse regering de strijd wil aangaan tegen de uitstoot van fijnstof en stikstof. Eén van de gevolgen hiervan is dat het aantal nieuwe infrastructuurprojecten wordt beperkt. Volgens ING is de bouwsector in Nederland goed voor ongeveer 20% van de vraag naar transport. Volgens Rico Luman, specialist transport en logistiek bij ING, zal de nieuwe regelgeving de groei met een half punt doen dalen. De luchtvrachtsector staat overigens ook onder druk. De luchthaven van Schiphol heeft namelijk zijn maximumcapaciteit van 500.000 vluchten per jaar bereikt (deze situatie heeft de luchthaven van Luik trouwens geen windeieren gelegd).
De vraag naar consumptiegoederen zal evenwel intact blijven, waardoor het Nederlandse wegtransport niet in recessie zal gaan. De e-commerce-boom zal blijven doorgaan op zijn elan, waardoor het vervoer van pakjes verder zal groeien: in deze sector voorspelt ING een extra groei van 2,5% in 2020.