Het begin van elk nieuw jaar brengt traditioneel de nodige reglementaire wijzigingen met zich mee. 2020 is geen uitzondering op de regel. Dit verandert er vanaf januari.
In Wallonië zijn voor de voertuigen met een GVW van meer dan 3,5 ton op 1 januari 2020 twee wijzigingen aangebracht aan het Belgische
kilometerheffingsysteem: een indexering en 22 bijkomende te betalen kilometers. Vanaf 1 januari betalen Euro 5- en Euro 6-voertuigen van 3,5 tot 12 ton 0,079 €/km op wegen waarop de kilometertaks geldt. Voor voertuigen van 12 tot 32 ton is dat bedrag 0,132 €/km. Tot slot moeten voertuigen van meer dan 32 ton 0,136 €/km ophoesten. In Vlaanderen is in juli een verhoging van het tarief van de kilometerheffing voorzien.
We merken nog op dat er
22 kilometer aan het te betalen Waalse net zijn toegevoegd. De wegen in kwestie zijn de N224, N246, N5g en N610.
In Vlaanderen worden vanaf 1 januari 2020 wijzigingen doorgevoerd aan de
technische controle van landbouwaanhangers en getrokken landbouw- of bosbouwmachines. Voertuigen die ontworpen zijn voor een snelheid van meer dan 40 km/uur zullen elk jaar door de technische controle moeten.
In Gent en Brussel worden op 1 januari
lage emissiezones (LEZ) ingevoerd. Dieselvoertuigen van de norm Euro 3 zijn daar voortaan verboden.