Xwift: chauffeurstekort remde groei af

Xwift uit Nazareth sluit het jaar 2019 af met een omzetstijging van maar liefst 12% tegenover 2018. Toch is eigenaar en CEO Pieter Denys niet echt tevreden. Dit jaar trad er voor zijn bedrijf een groeivertraging op, die volledig te wijten was aan het chauffeurstekort. Daarom investeert hij in een nieuwe – spraakmakende – HR-aanpak. Xwift begon als een éénmanszaak in 2007 in een nichesector: snel en dedicated transport. Amper 12 jaar later telt het 185 medewerkers en boekt het iets meer dan 18 miljoen euro omzet. Het vervoer is altijd voor één klant en bijna altijd van A naar B, zonder retourvrachten. Soms gaat het om rondritten, maar dan ook weer voor één bepaalde klant. De dienstverlening breidde – alweer binnen de niche – uit naar koel- en vriestransport, ADR en leveringen met een meeneem-heftruck. In die sector zijn de marges gevoelig hoger dan in conventioneel distributievervoer. Maar de kwaliteitseisen liggen er veel hoger. “Dat maakt het voor ons nog moeilijker om chauffeurs te vinden”, zegt Pieter Denys, die ons ontvangt in de splinternieuwe hoofdzetel in Nazareth. Altijd paraat voor één klant Truck & Business : Wat maakt uw sector moeilijker?
Xwift werkt op een decentrale manier.
Pieter Denys : Wij staan constant paraat en zetten onze voertuigen in voor één klant. Het zijn altijd onze eigen voertuigen: vrachten geven we nooit aan een onderaannemer. Als we een opdracht krijgen, proberen we om de vracht binnen het uur bij de klant op te halen. Daarom zijn onze 150 chauffeurs verspreid over heel het land en werken we op een zeer decentrale manier. De afstand vanaf de standplaats van de chauffeur en de klant kunnen we zo zeer kort houden. De chauffeur vertrekt van bij hem thuis en wordt vanaf de eerste minuut betaald. T&B : Hoe snel was de groei de afgelopen jaren? Pieter Denys : In 2013 boekten we een omzet van 5 miljoen euro met 55 medewerkers. Vijf jaar later, in 2018, waren we opgeklommen tot 16 miljoen omzet met 175 medewerkers. En dit jaar was dat “maar” 18,2 miljoen met 185 medewerkers, waarvan 150 chauffeurs. Een groei van 12% is een mooi resultaat, maar het had beter gekund: we hadden 20 of 21 miljoen euro omzet kunnen halen, maar wij werden sterk afgeremd door het chauffeurstekort. April, mei en juni zijn in onze sector topmaanden. Als je in die periode opdrachten moet weigeren omdat je de chauffeurs niet hebt, is het dramatisch. We hebben zeven man in ons salesteam, maar we moesten ze afremmen in hun inspanningen om nieuwe klanten te vinden. En er haakten enkele klanten af die we niet regelmatig genoeg konden bedienen. Dat weegt op de groei van een bedrijf. T&B : Hoe groot is het chauffeurstekort bij Xwift? Pieter Denys : Ondanks aantrekkelijke jobvoorwaarden kwamen we tot voor kort minstens 25 chauffeurs tekort. Als we aan eenzelfde tempo zouden groeien als de voorbije jaren, dan zouden er zelfs 40 nieuwe chauffeurs nodig zijn. Het afgelopen jaar hebben we 111 chauffeurs aangeworven, maar zijn er evenveel vertrokken of ontslagen. Het grote probleem is attitude. Je hebt eigenlijk twee soorten chauffeurs: de vaste chauffeurs en de jobhoppers. De meeste chauffeurs, vaak de beste, blijven hun werkgever trouw. Die kun je zeer moeilijk aantrekken. En de jobhoppers stappen ofwel zelf na drie of zes maanden op ofwel moet je ze ontslaan omdat ze niet kwalitatief en betrouwbaar genoeg zijn. In een jaar tijd verwerkten we maar liefst 2.991 sollicitaties. Daar kruipt veel tijd en energie in, maar helaas zijn veel van die sollicitanten niet gemotiveerd. Vroeger kwamen 8 op de 10 geselecteerden op een gesprek af, nu is dat amper 4 op de 10. We moeten dus heel hard werken aan de instroom. Ik zie veel potentiële groei in rook opgaan en ben daarom bereid om meer dan ooit te investeren in personeel. Employer Branding T&B : Hoe vertaalt dat zich? Pieter Denys : Door fors in te zetten op HR en ‘employer branding’. Xwift heeft zes mensen in dienst die zich full-time bezighouden met HR. We werken hard aan het welzijn van de medewerkers. Als iemand toekomt, krijgt hij of zij een trajectcoach. Die houdt de vinger aan de pols. Als een chauffeur bijvoorbeeld privéproblemen heeft, dan zal die proactief ingrijpen. T&B : Vorig jaar kwam Xwift in het nieuws met een bonussysteem waarbij chauffeurs die twee jaar in dienst zijn, kans maken op een bedrijfswagen.
Het bonussysteem met de bedrijfswagens is een win-win: de brandstofkosten daalden met 7% en de kosten van de ongevallen met 27%.
Pieter Denys : Dat systeem werkt met bonussen die onder meer gelinkt zijn aan zuinig en veilig rijgedrag. Het wordt geleidelijk aan ingevoerd. Van de eerste groep die in aanmerking kwam, behaalden 17 chauffeurs de nodige scores op gebied van brandstofverbruik, werkuren, ongevallen en ecodrive. Elf van hen kozen voor een bedrijfswagen die in december werd geleverd; twee voor een combinatie elektrische fiets/cash; twee voor cash; en twee beslisten om hun punten een jaar langer op te sparen. Volgend jaar kunnen 35 andere chauffeurs aan hun bonus verzilveren. Het bonussysteem betaalt zichzelf terug. We realiseerden een brandstofbesparing van 7%, wat overeenkomt met 200.000 euro. Ook het aantal ongevallen is in dat jaar met 27% gedaald. We besparen genoeg om dat systeem met bedrijfswagens op te zetten. T&B : Dit bonussysteem is enkel interessant voor wie al voor Xwift rijdt… Pieter Denys : Een bedrijfswagen is aanlokkelijk en heeft inderdaad een positief effect op de retentie. Voor chauffeurs die net aan de slag zijn gegaan is een wachttijd van tweede jaar echter lang. Wij gingen dan ook op zoek naar een methode om deze periode te overbruggen. Daarom hebben we dit jaar een ‘tekenpremie’ ingevoerd. Ook tussen de jobhoppers zitten goede chauffeurs. Wij hopen hen te kunnen houden met deze premie. In september hebben we de tekenpremie echt gepromoot en in oktober waren er jobdagen. Het systeem bleek zo succesvol, dat wij het op een laag pitje mochten zetten. Wij hebben een twintigtal chauffeurs kunnen aantrekken. Alleen nog chauffeurs die met een meeneemheftruck kunnen omgaan, mogen er nog aanspraak op doen. T&B : Hoe functioneert de intekenpremie? Pieter Denys : Afhankelijk of het rijbewijs C of CE is en of de chauffeur met een meeneemheftruck kan rijden, krijgt hij een premie van 1.500 tot 5.000 euro wanneer hij zijn contract tekent. Die wordt in delen uitbetaald, gespreid over een periode van negen tot achttien maanden. Om de chauffeurs die al in dienst zijn niet te benadelen, krijgen ze een premie ter waarde van de helft van de intekenpremie als ze een goede kandidaat aanbrengen. Het systeem leverde heel goede resultaten op. Zoals ik zei is het nu op een lager pitje gezet, maar indien nodig kunnen we het heropstarten. Best sectorale oplossing, maar… T&B : U krijgt kritiek omdat Xwift een eigen weg volgt. Zou een sectorale oplossing niet beter zijn? Pieter Denys : Ik besef dat zo’n premie- of bonussysteem invoeren best sectoraal gebeurt. Dat zou de financiële voorwaarden en het algemene imago van de sector verbeteren. Maar de meeste vervoerders zijn er niet voor te vinden. Ik begrijp overigens niet goed waarom er binnen de sector zoveel weerstand is tegen betere vergoedingen als je toch niet aan chauffeurs geraakt. In het internationale vervoer begrijp ik nog de vrees voor goedkopere buitenlandse concurrentie, maar in nationaal vervoer en distributie is die veel minder gerechtvaardigd. Te meer omdat veel verladers die de vervoerders vandaag nog proberen uit te knijpen, spoedig hun kar zullen moeten keren. Als er geen chauffeurs zijn, kunnen ze hun producten niet laten vervoeren. T&B : Hoe ziet u de markt in 2020 evolueren? Pieter Denys : We merken een duidelijke groeivertraging. Dat was zeker in oktober en november het geval. December is traditioneel voor ons een sterke markt. Wij verwachten dan ook dat 2020 niet het beste jaar wordt. Voor Xwift wordt het dan ook een uitdagend jaar: door de omstandigheden die ik schetste, misten we 2 à 3 miljoen omzet in 2019. Maar we hebben in 2019 geïnvesteerd in een nieuws gebouw en nieuwe mensen voor de ‘binnendienst’. Ondanks de groeivertraging moeten we extra omzet genereren. Dat zal wel lukken. Niet alleen door iets meer sales inspanningen en door nieuwe markten aan te boren. Dewelke? Dat wil ik nog niet zeggen… Xwift in het kort Hoofdzetel : Nazareth Specialiteit : expressen nationaal en internationaal, volume op korte afstand, rondritten, leveringen met kooiaap Omzet : 18 miljoen EUR (2019) Personeel : 185, waaronder 150 chauffeurs Vloot : 134 voertuigen www.xwift.be

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo