De VW Caddy 5de generatie is er

Volkswagen Véhicules Utilitaires heeft donderdag in Duitsland de vijfde generatie van de Caddy voorgesteld. Van deze Caddy, die met alle digitale snufjes is uitgerust, zijn momenteel al drie miljoen exemplaren geproduceerd. Maar de bestelwagen behoudt ook zijn typische bedrijfswagenkwaliteiten.

Volkswagens kleine bedrijfsvoertuig baseert zich voor het eerst op het modulaire MQB-platform met dwarsgeplaatste motor. Hiermee rijdt het voertuig “een nieuwe dimensie binnen en maakt het de weg vrij voor nieuwe hightechtechnologieën”, benadrukt de constructeur. Op het programma: bestuurdersassistentiesystemen die de veiligheid en het comfort verbeteren, geconnecteerde infotainmentsystemen en digitale besturingsapparaten. Volkswagen heeft het trouwens over een “Digital Cockpit” waarmee je over een volledig digitaal instrumentarium beschikt. Volkswagen vergelijkt de nieuwe Caddy zelfs met een smartphone op wielen (Innovision Cockpit).

De buitenkant heeft een nieuw design met een sportievere touch terwijl het interieur speciaal is uitgedacht om de bedieningsorganen en het comfort te verbeteren. De nieuwe Caddy met een klassieke wielbasis is 4.501 mm lang (93 mm meer dan de vorige generatie). De laadhoogte is met 7 mm toegenomen tot 1273 mm en het voertuig is 62 mm breder geworden (1855 mm). Dit zorgt ervoor dat de laadruimte 50 mm breder wordt (1606 mm) en dat er tussen de wielkasten 60 mm bijkomt (1230 mm). Het maximale laadvolume van de Caddy met korte wielbasis bedraagt 3,3 m3. Bij die van de Caddy Maxi (die later op de markt zal komen), is dat 4 m3. In die laatste kunnen dwars twee Europalletten worden geladen.

De Caddy biedt negentien rijassistentiesystemen, waaronder zes nieuwe. Zo zijn er de Travel Assist (geassisteerd rijden op alle versnellingen), de Trailer Assist (assistent voor manoeuvres met aanhanger) en de rijbaanwisselassistent met uitparkeerhulp.

De Caddy is uitgerust met nieuwe Euro 6-motoren met vier cilinders en roetfilters. De TDI-motoren van 75 tot 122 pk gebruiken voor het eerst het nieuwe Twindosing-systeem. Daarmee kan de uitstoot van stikstofoxyden worden teruggedrongen, dankzij twee katalysatoren voor selectieve katalytische reductie en met dubbele AdBlue-injectie. Ook de Caddy kan worden uitgerust met een turbomotor op benzine (TSI) van 116 pk of een CNG-motor met drukvulling (TGI). Op het menu staan ook een mechanische versnellingsbak met zes versnellingen en een met dubbele koppeling en zeven DSG-versnellingen.

De nieuwe Caddy wordt tegen het einde van het jaar bij de dealers verwacht. Hij komt eerst uit in Duitsland, Oostenrijk en Polen, en daarna in Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, België, Nederland, Turkije en Italië.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo