Code 95: Belgische vaagheid bevordert verspreiding van het virus

De manier waarop de zesde staatshervorming de bevoegdheden in het wegvervoer heeft verdeeld, laat in deze tijden van het coronavirus alle grenzen zien. Dit is met name het geval voor het getuigschrift van vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs, een gebied waar Vlaanderen in tegenstelling tot Wallonië en Brussel een duidelijk standpunt heeft ingenomen.

Sinds 15 maart en tot 4 april heeft Vlaanderen alle Code 95 en ADR-opleidingen en alle geplande examens geschorst. Deze beslissing is perfect in overeenstemming met de principes van sociale distantie die in het kader van de oorlog tegen het coronavirus moeten prevaleren. De betrokken chauffeurs, en met name de chauffeurs wier Code 95 zou komen te vervallen, krijgen extra tijd om zich op een nog nader te bepalen manier in orde te brengen. Er kan worden aangenomen dat de controlediensten flexibeler zullen zijn dan gewoonlijk. In Vlaanderen althans… “Voor chauffeurs die naar het buitenland moeten reizen, kunnen we echter niet rekenen op de clementie van de politiediensten, dus hebben we de Vlaamse overheid gevraagd om ons een document te bezorgen dat de situatie bevestigt. In ieder geval zal er op de dag dat de training kan worden hervat, een probleem van ondercapaciteit zijn. We willen daarom graag dat de tolerantieperiode een half jaar duurt”, aldus Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.

Wallonië en Brussel blijven achter

Voor de andere twee gewesten is een dergelijk besluit nog niet genomen. Het kabinet van Philippe Henry, Waals minister van Mobiliteit, heeft ons vanmorgen meegedeeld dat de bevoegdheid zeker regionaal is, maar dat Wallonië het resultaat van een laatste beroep op de Raad van State afwacht voordat het de bevoegdheid activeert. We namen contact op met het kabinet van de federale minister van Mobiliteit François Bellot, die als volgt antwoordde: “Hoewel de FOD Mobiliteit en Vervoer deze bevoegdheid nog steeds uitoefent voor de gewesten, kunnen noch de FOD M&T, noch de federale minister de centra tot sluiting dwingen, aangezien het om een gewestelijke bevoegdheid gaat. Dit vereist dus een beslissing van Wallonië en Brussel.” De situatie is dus totaal absurd, maar het zou de komende uren of dagen kunnen deblokkeren. Volgens sommige bronnen heeft het kabinet Bellot contacten gelegd met de bevoegde regionale kabinetten en er worden ontwerpbesluiten opgesteld die voorzien in de opschorting van opleidingen. “Zodra deze decreten door de gewestelijke ministers zijn ondertekend, zal de FOD Mobiliteit de opleidingscentra kunnen verplichten hun cursussen op deze basis op te schorten”, vertelt Melisa Blot, de woordvoerder van François Bellot, ons.

Ondertussen dwingen de klanten deze opleidingscentra om tientallen chauffeurs in klaslokalen te stoppen, of zelfs drie personen voor vier uur in een vrachtwagencabine, wat echt niet de beste manier is om de verspreiding van het virus tegen te gaan…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo