Coronavirus: wat (niet) te doen met chauffeurs

Het wegtransport is essentieel voor de levering van de eerste levensbehoeften en vrachtwagenchauffeurs zijn de onmisbare schakel in deze keten. Hier zijn de belangrijkste voorzorgsmaatregelen die je moet nemen… en de excessen die je moet vermijden.

Afgelopen weekend meldden verschillende vervoerders dat hun chauffeurs op laad- en losplaatsen onmenselijk werden behandeld: b.v. een verbod op het gebruik van toiletten en andere sanitaire voorzieningen, gereserveerd voor intern personeel. TLV, Febetra en UPTR roepen samen de laad– en losplaatsen waar chauffeurs komen op om hun sanitaire faciliteiten toegankelijk te houden voor de chauffeurs, zodat zij de basishandhygiëne kunnen respecteren. Ze vragen ook aan de pas gevormde regering om dit afdwingbaar te maken.

Op bedrijfsniveau wordt het aanbevolen om speciale ontvangstruimten voor het inkomende personeel in te richten, met toegang tot sanitaire voorzieningen, maar met inachtneming van de voorzorgsmaatregelen voor ‘sociale afstandelijkheid’. Ook de dematerialisatie van de vervoersdocumenten wordt sterk aanbevolen, en men kan alleen maar betreuren dat er de laatste vier jaar weinig vooruitgang is geboekt met de elektronische CMR, waardoor veel indirecte fysieke contacten kunnen worden vermeden.

Voor chauffeurs die terugkeren uit risicozones wijst het VBO erop dat het bedrijf een personeelslid niet op eigen initiatief in quarantaine kan plaatsen: ‘Dit is een zaak voor de autoriteiten. Als de werkgever een werknemer de toegang tot de werkplek wil ontzeggen om de eenvoudige reden dat hij naar een getroffen gebied is gereisd, kan dit worden beschouwd als een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. Daarnaast zal de werkgever ook de beloning moeten blijven betalen”. Als de werknemer symptomen vertoont, moet de arbeidsgeneeskunde worden ingeschakeld, in afwachting van de aanbevelingen en het nemen van maatregelen om besmetting in het bedrijf te voorkomen.

Ten slotte is het goederenverkeer tussen België en al zijn handelspartners nog steeds mogelijk. De situatie kan van uur tot uur veranderen, maar momenteel zijn slechts enkele grensovergangen tussen Duitsland en Polen gesloten, terwijl Duitsland begint met het uitvoeren van toegangscontroles aan de belangrijkste grensovergangen, met temperatuurcontroles, zoals TLV-rapporten.

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo