Hino, de dochteronderneming van de Toyota-groep die in Japan zware vrachtwagens produceert, werkt aan een prototype van een vrachtwagen op waterstof. De brandstofcellen komen van de nieuwe Toyota Mirai.
Dat Hino werkt aan een truck met brandstofcel is niet verwonderlijk: het moederbedrijf Toyota is al jaren betrokken bij de ontwikkeling van deze technologie voor personenauto’s. De eerste Mirai dateert al van 2014. De tweede generatie Toyota Mirai werd vorig jaar op de Tokyo Motor Show gepresenteerd, maar er is nog geen informatie doorgefilterd over de technologische vooruitgang die de autonomie van deze tweede generatie met 30% zou hebben vergroot. Een dual-pack Toyota brandstofcellen zal echter dienen als generator voor de elektrische motor die de waterstof aangedreven Hino aandrijft. Hino kondigt voor dit voertuig een actieradius van 560 kilometer aan. Het zal gebaseerd zijn op een Profia chassis in 6×2 versie, met een MMA van 25 ton maar een onbekend laadvermogen.
Er zij ook aan herinnerd dat Toyota betrokken is bij een groot onderzoeksproject in de Verenigde Staten, in samenwerking met Kenworth: twee prototypes rijden in regelmatige dienst in de Californische havens Long Beach en Los Angeles, met een actieradius van ongeveer 320 kilometer.