UPDATE Onze buurlanden versoepelen rijtijden

Het werd tijd… al onze buurlanden hebben net aangekondigd dat ze de controles op de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs (iets) versoepelen.

In Nederland heeft de maatregel alleen betrekking op bestuurders die actief zijn in het vervoer van eerste levensbehoeften. De reden voor de niet-naleving moet op de print-outs worden vermeld en er moet worden verwezen naar artikel 12 van de Europese Verordening 561/2006. Dit moet ten laatste gebeuren na aankomst op een geschikte plaats voor de verplichte pauze. Wacht niet op een controle. TLN adviseert om deze bonnen 28 dagen i de cabine te bewaren alvorens ze in te leveren op kantoor.

In het Groothertogdom Luxemburg is de vrijstelling geldig tot 17 april.

In Duitsland gelden uitzonderingen rij- en rusttijden tot en met 17 april. De dagelijkse rijtijd mag tot 10 uren worden uitgebreid, max. vijf keer per week. Een chauffeur mag twee opeenvolgende ingekorte wekelijkse rustperiodes nemen als hij binnen elke periode van vier opeenvolgende weken ten minste twee normale wekelijkse rustperiodes neemt en als de compensatie voor de twee ingekorte wekelijkse rustperiodes wordt genomen voor de volgende rustperiode.

In Frankrijk mag de dagelijkse rijtijd tot een maximum van 10 uur per dag of 11 uur per dag twee keer per week worden verhoogd. De wekelijkse rijtijd wordt verlengd tot maximaal 60 uur per week en 122 uur gedurende twee opeenvolgende weken, op voorwaarde dat deze verhogingen in overeenstemming zijn met de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake arbeidstijd en rusttijden die van toepassing zijn op chauffeurs.

 

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo