Dit is HET onderwerp van het moment: de elektronische CMR vermindert zowel de administratieve lasten als vermijdt fysiek contact voor de chauffeurs op de laad- en losplaatsen. Tot volgend jaar zullen de Belgische chauffeurs het echter alleen binnen de Benelux mogen gebruiken.
Tot nu toe hebben 25 landen het internationale eCMR-protocol geratificeerd. België heeft dat nog niet gedaan, en federaal minister van Mobiliteit François Bellot legt uit waarom: “Er zijn momenteel te veel onbeantwoorde vragen over de compatibiliteit van de gebruikte systemen in de verschillende landen, de fraudebestrijding en de gegevensherkenning. Dit is precies het doel van het proefproject binnen de Benelux. Dit proefproject is uniek omdat er aanvullende maatregelen zijn gepland om de betrouwbaarheid en veiligheid van de elektronische vrachtbrief te waarborgen, terwijl de resultaten van experimenten op dit gebied nergens in Europa beschikbaar zijn. In het kader van dit project werken we aan oplossingen voor onder andere het technische probleem van de compatibiliteit. De oplossing zou bestaan uit een toepassing (of een gelijkwaardige technische oplossing) die de controleurs toegang zou geven tot de e-CMR’s van de vervoerders, ongeacht met welke technologieleverancier zij werken. Als deze toegang op Benelux-niveau wordt voltooid, ontstaat er een norm die op Europees en internationaal niveau kan worden geëxporteerd, waarna de ratificatie van het protocol kan worden overwogen. »
De betrouwbaarheid van het controlesysteem dat het mogelijk zou maken om fraude met het e-CMR uit te sluiten, is dan ook een conditio sine qua non voor België om het protocol te ratificeren. Nederland en Luxemburg hebben anders besloten… zonder het einde van het proefproject dat op 1 maart 2018 van start ging en op 28 februari 2021 afloopt, af te wachten.