BTB beschuldigt, Van de Poel verdedigt zichzelf…

De vakbond BTB-ABVV betreurt het dat de coronaviruscrisis geen einde heeft gemaakt aan de sociale dumpingpraktijken in het wegtransport. Het valt met name de firma Van de Poel aan, die de zaken op hun plaats wil zetten.

In haar persbericht meldt UBOT gevallen van fraude die door de sociale inspectiediensten zijn vastgesteld (14 voertuigen van het bedrijf Grepveja die in Zeebrugge in beslag zijn genomen), maar valt met name het bedrijf Van de Poel aan met het argument dat Roemeense chauffeurs gedwongen zouden zijn een document te ondertekenen dat hen met onbetaald verlof stelt of hun arbeidscontract opzegt. Dit betreft naar verluidt een twintigtal chauffeurs die hun badges en voertuigsleutels hadden moeten inleveren als ze weigerden te tekenen. Wanneer Van de Poel door ons gecontacteerd wordt, wil hij deze uitspraak in de context plaatsen: “Enerzijds hebben we de afgelopen jaren het gebruik van internationale onderaannemers sterk teruggedrongen. Anderzijds hebben we het aandeel van de Belgische chauffeurscontracten verhoogd (het aantal in België ingeschreven voertuigen is gestegen van 61 naar 110, NVDR). Vandaag de dag zijn we het grootste deel van onze transportvolumes kwijtgeraakt door de coronaviruscrisis, omdat we vooral actief zijn in de non-food retail en de automotive, twee sectoren die bijna tot stilstand zijn gekomen. Voor chauffeurs die niet rijden, nemen we onze toevlucht tot tijdelijke werkloosheid, maar al onze chauffeurs met een Belgisch arbeidscontract zijn gedomicilieerd in België of Frankrijk. Geen van hen wordt dus aan hun lot overgelaten. »

De situatie waarnaar UBOT verwijst, zou dus het werk van een onderaannemer zijn. “In Slowakije en Roemenië bestaat er geen systeem van tijdelijke werkloosheid. Als onze Slowaakse of Roemeense onderaannemer zonder werk zit, moet hij eerst op recuperatie-uren werken en daarna op betaalde vakantiedagen. Als dit niet voldoende is, en om droog ontslag te voorkomen, heeft hij nog maar één wettelijke mogelijkheid: de werknemer een document van gerechtvaardigde afwezigheid te laten ondertekenen, maar dat is in geen geval een schending van de arbeidsovereenkomst. “De betrokken onderaannemers zouden alle betrokken bestuurders per auto of vliegtuig naar hun land van herkomst hebben gerepatrieerd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo