In verschillende landen, waaronder België, is de controle op de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs tijdelijk versoepeld. De Commissie heeft zojuist het licht op groen gezet, maar de afwijking geldt in eerste instantie slechts tot 31 mei en kan op geen enkele wijze in strijd zijn met de Europese arbeidstijdenrichtlijn.
De volgende afwijkingen worden toegestaan aan alle vrachtwagenchauffeurs:
- de normale wekelijkse rusttijd aan boord van het voertuig te nemen, op voorwaarde dat het voertuig is uitgerust met een geschikte slaapuitrusting voor elke bestuurder en dat het stilstaat.
De volgende afwijkingen worden uitsluitend toegestaan voor bestuurders die zich bezighouden met het vervoer van essentiële goederen (levensmiddelen voor menselijke consumptie, geneesmiddelen, medische apparatuur en brandstof) :
- de maximale wekelijkse rijtijd kan worden verhoogd tot 59 uur;
- de maximale gecumuleerde rijtijd over twee weken kan worden verhoogd tot 96 uur;
- uitstel van de wekelijkse rusttijden, zodat elk van deze rusttijden uiterlijk zeven perioden van 24 uur na het einde van de vorige wekelijkse rusttijd kan worden genomen.
- mogelijkheid om twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden te nemen, op voorwaarde dat
– de bestuurder neemt ten minste vier wekelijkse rusttijden in vier opeenvolgende weken, waarvan ten minste twee normale wekelijkse rusttijden, en
– dat de vermindering wordt gecompenseerd door een equivalente rustperiode die en bloc wordt genomen vóór het einde van de vierde week na de betrokken week.