Zeggen dat Belgische transporteurs een zeer moeilijke periode doormaken is een understatement. Zittend tussen twee stoelen (sommige hebben te veel werk, andere te weinig), worden ze ook geconfronteerd met inflexibele gewesten op het gebied van kilometerheffing.
In Vlaanderen is het de stijging van de tarieven die transporteurs kwaad maakt: op 1 juli zullen de tarieven met ongeveer 16% stijgen voor voertuigen van meer dan 32 ton, wat zich vertaalt in een meerkost van gemiddeld 2,2 tot 2,3 cent per kilometer. Niet alleen is het niet het juiste moment om transportbedrijven meer te belasten (niemand betwist het recht van Vlaanderen om zijn tarieven te verhogen in overeenstemming met het interregionaal akkoord), maar de Vlaamse overheid hanteert ook dubbele standaarden. Of driedubbele standaarden zelfs: de twee andere categorieën vrachtwagens worden niet op dezelfde manier behandeld: voor een voertuig tussen 12 en 32 ton veranderen de tarieven amper, terwijl ze zelfs voor voertuigen onder 12 ton worden verlaagd (officieel om de camionnettisering tegen te gaan). Transporteurs zijn in ieder geval bang dat ze deze extra kosten niet kunnen doorberekenen aan hun klanten, ook al staan de transportprijzen al onder grote druk van de verladers. De federaties spreken van ‘fiscale woede’.
De situatie is niet beter in Wallonië, waar een verzoek van de UPTR om uitstel van betaling van de kilometerheffing werd afgewezen door minister Philippe Henry, die onder meer verantwoordelijk is voor Mobiliteit. “Het kilometerheffingssysteem is een complex interregionaal mechanisme, waarbij ook veel dienstverleners betrokken zijn. Voor een wijziging van het systeem zou de instemming van deze verschillende partijen nodig zijn, wat niet op korte termijn mogelijk is. Bovendien hebben de meeste transporteurs al een maand om hun kilometervergoeding te betalen, omdat de betaling met een creditcard of tankpas gebeurt (behalve bij vooruitbetalingen, die uiterst zeldzaam worden). Bedrijven die niet rijden, hoeven geen kilometerheffing te betalen, die dus niet bij hun uitgaven wordt opgeteld, zoals de RSZ-bijdragen of de BTW. Bovendien zou de door u voorgestelde maatregel slechts een marginale impact hebben op de Waalse transporteurs, die 1/5 van de kilometerheffing in Wallonië voor hun rekening nemen”, zegt de minister. De UPTR betreurt deze beslissing uiteraard…