De transportprijzen gaan alle kanten op

Een crisis buiten het gewone, maatregelen buiten het gewone. De algemene daling van de vervoersstromen, in combinatie met de gevolgen van de afbraak van vele bevoorradingsketens en de wachttijden aan bepaalde grenzen, brengen de rentabiliteit van de transportbedrijven die nog steeds actief zijn, in het gedrang. Tussen commerciële actie en covid-clausule door probeert elk transportbedrijf het te doen.

De winstmarge van een transportbedrijf, in een sector waar 2% al als een goed resultaat wordt beschouwd, komt voort uit de vulgraad en dus uit de manier waarop het bedrijf zijn transportopdrachten combineert en retourvrachten vindt. Op dit moment is deze zoektocht bijzonder moeilijk en, met uitzondering van een deel van de retail, melden vervoerders dat ze vaker dan voorheen leeg rijden. In deze context zijn alle soorten gedrag van zowel verladers als vervoerders te zien. Een kleine selectie…

Het VBO riep op tot een vorm van solidariteit tussen verladers en vervoerders. Mobiliteitsexpert Sophie Brutsaert erkent dat situaties waarin de vervoersprijzen sterk dalen, zorgwekkend zijn: “Veel vervoerders worden gedwongen een vergoeding te accepteren die de kosten van het vervoer niet dekt. Het coronavirus is het argument dat wordt aangevoerd om de wettelijk verschuldigde compensatie niet te betalen of om deze met de helft te verminderen. Sommige ‘corona-clausules’ zorgen ervoor dat de dienstverlener alle extra risico’s draagt.” Erger nog, sommige klanten gebruiken de Covid-19-crisis als excuus om rekeningen die al maanden uitstaan niet te betalen, zoals Kim Notman, CEO van Middlegate Europe, opmerkt.

Aan de transporteurs zijde neemt iedereen zijn eigen maat. Corneel Geerts Transportgroup was een van de weinige die dit publiekelijk aankondigde in België, maar verschillende vervoerders proberen een ‘Covid clausule’ op te leggen. Bij Corneel Geerts is het 10%, en dat wordt beschouwd als net genoeg om het hoofd boven water te houden. Enkele dagen eerder kondigde de STEF-groep, die een dominante positie heeft op de markt voor het vervoer van levensmiddelen onder geleide temperatuur in Frankrijk, eenzijdig een uitzonderlijke tariefverhoging van 8,5% aan. Deze aankondiging lokte een algemene verontwaardiging uit bij de voedingsindustrie, die de logistieker ervan beschuldigde de coronacrisis en haar dominante positie te gebruiken om haar winsten op te blazen. De volgende dag werd de tariefverhoging voor onbepaalde tijd opgeschort. Andere vervoerders kozen precies het tegenovergestelde, zoals Eutraco, wiens CEO aankondigde dat hij zijn tarieven niet zou verhogen en zelfs een soort ‘coronakorting’ zou invoeren voor klanten die nog steeds een dringende behoefte aan vervoer hadden.

In ieder geval zal de komende weken de markt voor wegvervoer nog instabieler worden…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo