De River Terminal Wielsbeke wordt vanaf 4 mei gerenoveerd en uitgebreid. Dat melden De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen. Als alles vlot verloopt is de terminal klaar tegen eind 2021.
De uitbreiding van de River Terminal Wielsbeke maakt deel uit van Seine Schelde Vlaanderen, een grootscheeps (Europees gesubsidieerd) binnenvaartproject dat van de binnenvaart een volwaardig alternatief wil maken voor vervoer op de weg. Naar verwachting zal Frankrijk in 2027 de aanleg van een Va-kanaal dat Parijs met het Scheldebekken zal verbinden, hebben afgerond. Dit geeft een extra impuls aan het multimodale vervoer tussen België en Frankrijk en de terminals langs de Boven-Schelde en de Leie moeten hiervan profiteren. “Als we willen dat meer goederentransport via het water verloopt, hebben we nood aan bijkomende overslagcapaciteit”, stelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.
Vanaf 4 mei 2020 wordt de kaaimuur van 255 meter onder handen genomen en er komt nog eens 70 meter extra kaaimuur bij. Daarnaast wordt het kaaiplateau hersteld en komt er 5.000 m² bij. Om deze aanpassingen te realiseren, werken De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen samen.
“Na overname van de exploitatie van de riverterminal in Wielsbeke registreerden we de voorbije vijf jaar een groei van meer dan 500 procent”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. Hij hoopt dat deze groei van duurzaam transport via Wielsbeke wordt bestendigd. POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg voorzien ook een verdere uitbouw van het netwerk aan inland terminals, met de River Terminal Roeselare en nieuwe overslagplatformen in Veurne en Diksmuide.