Liefst de helft van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese markt op hun activiteiten. Dat is een van de conclusies van de nieuwe Logistieke Barometer van vastgoedgroep Montea.
De nieuwe aflevering van de Barometer zoomt voornamelijk op China. Daaruit blijkt ook dat 15 % van de Belgische logistieke sector een significante impact van China in 2019 voelde en dat amper 25 % ook in 2020 of 2021 een China-effect verwacht te voelen. Voor Jo De Wolf, CEO van Montea gaat het om een onderschatting: “Hopelijk doet corona ons effectief beseffen dat China dichterbij is dan we denken. Want uiteindelijk staat China nu voor een kenniseconomie. Het land heeft een armoedecijfer van slechts 0,2 procent én tracht ook op gebied van ecologie dé absolute vernieuwer te zijn. Het land dat ooit bekend stond als de fabriek van de wereld en worstelde met armoede en vervuiling is dus niet meer. Dat moeten we heel goed beseffen.” Volgens De Wolf dreigen veel logistieke bedrijven de Chinese trein te missen. Hij wijst in het bijzonder naar het ‘Belt and Road Initiative’, oftewel ‘Nieuwe Zijderoute’ en naar zeer concrete projecten op belgisch grondgebied (Lingang in de haven van Zeebrugge en Alibaba op de luchthaven van Luik).