Vorige week stond DB Sdchenker heving onder vuur in Duitsland vanwege een aantal vrachtaanbiedingen die op het Timocom-platform werden gepubliceerd tegen de vaste prijs van 50 cent per kilometer. In een interview met onze collega eurotransport.de maakt Christian Drenthen (hoofd Landvervoer bij DB Schenker) bekend dat deze praktijk is beëindigd.
In plaats van vrachtaanbiedingen te plaatsen en vervoerders hun prijzen zoals gebruikelijk op een vrachtbeurs te laten bepalen, rekende DB Schenker een prijs van 0,5 EUR/km voor bepaalde routes met volle ladingen, een tarief dat niet kostendekkend is – zelfs niet met een ‘goedkope’ chauffeur. Het initiatief leek alleen van bepaalde kantoren te komen, maar het had een negatieve invloed op het imago van DB Schenker. In een vraaggesprek met onze Duitse collega’s zegt Drenthen nu dat hij de kritiek begreep en niet de indruk wilde wekken dat zijn organisatie op korte termijn misbruik maakte van de zwakte van een andere organisatie. Hij zegt ook dat er instructies zijn gegeven om een einde te maken aan de praktijk van vaste prijzen. Hij wil er echter op wijzen dat geen enkele vervoerder gedwongen werd om deze transportopdrachten aan te nemen en dat er vaak 40 of 50 aanbiedingen waren tegen die prijs. Wat betreft de vraag of het mogelijk is om aan alle sociale normen (en in het bijzonder aan het minimumloon in Duitsland) te voldoen door tegen 50 cent per kilometer te rijden, antwoordt Drenthen niet echt met het argument dat dit waarschijnlijk retourvrachten zijn waarvoor een lager vervoerstarief kan worden gecompenseerd door een beter tarief op een heenreis.