De markt trekt niet echt aan…

Ondanks de heropening van de garages keerde de Belgische truckmarkt in mei niet terug naar een normaal niveau. Aan de ene kant was de maand nog steeds begonnen onder het teken van de lockdown, en aan de andere kant is de economische situatie niet bevorderlijk voor massa-investeringen.

Volgens de door Febiac meegedeelde cijfers ligt het aantal inschrijvingen van vrachtwagens nog steeds 51 tot 61% lager dan in mei 2019, afhankelijk van de vraag of het gaat om ‘minder dan 16 ton’ of ‘meer dan 16 ton’. Dit cijfer vraagt om twee opmerkingen: enerzijds werd de referentiemaand (mei 2019) gekenmerkt door een sterke toename van het aantal inschrijvingen in afwachting van de verplichte installatie van de nieuwe elektronische tachograaf. Deze trend was in juni 2019 nog markanter. Anderzijds is de heropening van de garages (en de ruimere mogelijkheid om nieuwe voertuigen te leveren) pas op 11 mei van start gegaan. Het zal enkele maanden duren om een meer betrouwbare prognose op te stellen over de economische impact van de coronacrisis op de gezondheid van de Belgische truckmarkt. Eén indicatie misschien: één op de vijf deelnemers aan de Truck & Business Barometer (waarvan de resultaten volgende week worden gepubliceerd) geeft aan dat zij geen investeringen in de komende zes maanden overwegen, terwijl iets minder dan 7 van de 10 deelnemers zeggen dat zij hun vloot blijven verjongen zoals gepland.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo