Vier Actrossen transporteren enorme druktank

De onderneming Paule uit Stuttgart heeft een enorme autoclaaf vervoerd van de fabrieksterreinen van Maschinenbau Scholz in Coesfeld naar het dok aan het Datteln-Ems-kanaal in Lüdinghausen. Een rit van 33 kilometer waarbij beroep werd gedaan op vier speciale Actros trekkers.

Het konvooi had een totaalgewicht van bijna 330 ton en was 25 meter lang en ongeveer 7 meter hoog en breed. Bij dit type van transport schuilt de grootste uitdaging in het hoge zwaartepunt van de vracht. Om dat alles tot een goed einde te brengen, werd de lading vervoerd met gekoppelde trekkers en opleggers met 22 assen. Bovendien moesten hellingshoeken van meer dan 5 graden worden vermeden, anders bestond het risico dat de lading zou kantelen. Om de lading te vervoeren, werden de hydraulisch regelbare platformen afgesteld op 1,07 meter, voor een transporthoogte van ongeveer 8 meter.

De twee zwaarste Actros trekkers (met vier assen en 650 pk) werden gebruikt om de autoclaaf te transporteren. De overige twee vervoerden het 22 ton zware deksel en andere randonderdelen. Het konvooi rolde om 22 uur de fabrieksterreinen in Coesfeld af. Na drie uur en 22 kilometer bereikte het konvooi het moeilijkste punt van de rit: een kruispunt van 90 graden, waar de randen met grind en plastic panelen waren bedekt ter voorbereiding op het konvooi. Die voorbereiding volstond helaas niet: het sleepvoertuig, bestuurd door Hermann Futterknecht had niet genoeg grip op de panelen om de zware lading door de scherpe bocht te trekken. Dieter Wascher, die met de tweede zware vrachtwagen reed, moest omdraaien, een omweg van verschillende kilometers maken en dan ongeveer 2 kilometer achteruit rijden om zijn collega te helpen. Zodra beide zware vrachtwagens waren gekoppeld, was dit moeilijke deel snel achter de rug. Het team had ook geen enkele moeite met de laatste 50 meter van de rit, de scherpe bochten van de weg B474 naar de dokken. Na ongeveer zes uur op de weg bereikte het transportkonvooi eindelijk zijn bestemming. Vervolgens bracht een binnenschip de complexe machine naar Rotterdam, waar ze werd overgeladen in een zeeschip voor verder transport.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo