Dankzij Automatic Identification System zijn duwboten en binnenvaartschepen vlot traceerbaar, maar het systeem is niet van toepassing op duwbakken omdat die vaak geen eigen stroomvoorziening hebben. Dankzij de invoer van een GPS-tracker op een batterij of zonne-energie zullen havenautoriteiten, eigenaren, operatoren en rederijen voortaan altijd weten waar iedere duwbak of konvooi met duwbakken zich bevindt. North Sea Port en Port of Antwerp zullen die digitale gegevens onderling delen om tot een betrouwbaardere sluisplanning te komen. Dankzij de tracking verbetert ook de veiligheid in de havens.
De trackers zijn nog niet verplicht, maar duwbakeigenaren of duwvaartondernemingen kunnen een tegemoetkoming aanvragen tot 50% van de aankoopprijs met een maximum van 200 euro als ze de drie jaar voorafgaand aan de aanvraag minimaal drie keer een van de twee havens aantoonbaar hebben aangelopen. Ook dient de aanschaf en installatie van de duwbacktracker plaatsgevonden te hebben tussen 1 januari 2019 en 31 december 2020.